L’Artisan Parfumeur: dort se čtyřiceti svíčkami

25.05.16 | autor munu

L’Artisan Parfumeur je jednou ze značek, které stály u zrodu niche odvětví parfumerie. Letos slaví své čtyřicáté narozeniny.

Průkopník niche odvětví

L'Artisan je jedna z prvních firem, které poskytly alternativu k masové parfumerii. Právě Jean-Francois Laporte, který značku v roce 1976 založil, prosadil pojem „niche parfumerie“ po celém světě.

Už před rokem 1976 sice existovaly první vlaštovky v nezávislé parfumerii, jako třeba Diptyque. Byl to ale právě Laporte, který ve své tvorbě pod značkou L’Artisan vyjádřil myšlenku nezávislé parfumerie, když kladl důraz na kvalitu obsahu bez jakýchkoli kompromisů.

Eau de Banana

Geniální chemik a parfumér už měl za sebou zrod jiné veleúspěšné značky – Sisley. Začal znovu víceméně náhodně, díky prosbě přítele. Ten Laporteho jako chemika požádal o vytvoření banánové vůně pro kostýmovou party v pařížském kabaretu Folies Bergère.

Jean-Francois mu vyhověl a vznikla tak Eau de Banana. Při tom se v něm zrodila touha tvořit další originální vůně. Po banánu rychle následoval grapefruit a vanilka a o dva roky později debutoval už pod novou značkou s vlastní kolekcí parfémů.

Tématem Laportovy tvorby pro L'Artisan byl návrat k původním kořenům a k umění v parfumerii. Aby dosáhl tohoto svého cíle, využíval jak prvotřídní materiály, tak zcela nekonvenční postupy. Tím se ve své době zcela vymykal.

Čerpání z přírody

Laporte začal tvořit zdánlivě jednoduché vůně, lehce rozpoznatelné, soustředěné na jednu hlavní složku a pojmenované podle ní, což byla dávno opuštěná praxe.

JI když i jeho vůně byly mnohdy složité a důmyslné konstrukce, potřeba důrazu na pravost přírodních složek se odráží v recepturách i jednoduchém, nic nepředstírajícím pojmenování. Tak vznikly dnes legendární Tubéreuse , Vanilia , Mure et Musc či L'Eau d'Ambre .

Spolu s Diptyque společnost L'Artisan jako první začala nabízet také bytové vůně. Kdo by neznal dodnes velmi oblíbenou Amber Ball, krásně zdobenou terakotovou kouli s krystaly ambry uvnitř.

A obě značky si také jako první otevřely své vlastní samostatné butiky, což byla předtím výsada pouze velkých historických domů jako Guerlain či Dior.

Parfumérova zahrada

V roce 1982 Jean-Francois Laporte L'Artisan prodal a odešel vstříc dalším výzvám. Mimo jiné založil značku Maitre Parfumeur et Gantier. V důchodu Laporte svou invenci zasvětil tvorbě zahrady Le Jardin du Parfumeur (parfumérova zahrada), která vzdává hold přírodě i vůním.

Tip na inspirativní výlet: V Laportově zahradě v severním Burgundsku si můžete projít tzv. iniciační cestu s dvaceti pavilony, během níž objevujete květiny a rostliny využívané v parfumerii.

Jean-Francois Laporte zemřel v roce 2011.

Po jeho odchodu prošel dům rukami několika vlastníků, až v roce 2015 zakotvil u koncernu Puig, společně s Penhaligons.

Slavní tvůrci

Kreativním ředitelům a parfumérům značky L'Artisan je ponechána stále víceméně volná ruka. To je odlišuje od mnoha dalších niche značek, které skončily ve velkých nadnárodních společnostech.

Spolu s praxí najímání prvotřídních parfumérů, je to zárukou kvality. A to i přes jistě mnohonásobné reformulace dané dnešními přehnaně ochranitelskými pudy Evropské unie i snižováním nákladů.

L'Artisan sází na jistotu, když nechává tvůrcům svých vůní volnou ruku. Olivia Giacobetti vytvořila slavnou Premier Figuier, známou jako první vůně fíků vůbec, Tea for Two nebo Fou d'Absinthe, Betrand Duchaufour zas stvořil vůně Dzonghka, Timbuktu, Traverse du Bosphore a mnoho dalších.

Díky tomu mohla Olivia Giacobetti vytvořit takové skvosty, jakými jsou slavná Premier Figuier, známá jako první vůně fíků vůbec, Tea for Two nebo Fou d'Absinthe. A Betrand Duchaufour zase uplatnil svou invenci ve vůních Dzonghka, Timbuktu, Traverse du Bosphore a mnoha dalších.…

Změny v běhu času

S postupem let specifické osmiboké flakony L'Artisan ztratily jednu stranu a staly se sedmibokými. Každá strana má symbolizovat jeden ze světadílů, odkud pochází suroviny použité v parfémech.
A letos, s oslavou čtyřicetiletého výročí, přichází další změna. Tentokrát ale jde o barvu skla a nálepek. Průhledné flakony se zabarvily do kouřových tónů a vesele barevné nálepky ustoupily stroze bílým, byť elegantním etiketám. Jako by značka chtěla říci, že dospěla a zvážněla.

Novinka 2016: Bucoliques de Provence

Jen letošní novinka Bucoliques de Provence, která vznikla u příležitosti 40. výročí, se od ostatních odlišuje modře mramorovanou nálepkou.

Nová vůně autora Fabrice Pellegrina oslavuje kolébku parfumerie, městečko Grasse v Provence. Pellegrin tedy přirozeně zvolil jako hlavní složku levanduli, královnu Provence. Tu spojil s kůží. I ta souvisí s historií městečka. Kateřina Medici požádala kdysi zdejší koželuhy, aby při úpravě kůží používali vodu ovoněnou květinami. Ta měla za úkol zmírnit všudypřítomný intenzivní pach kůže.

Bucoliques de Provence je první vůní z chystané nové edice inspirované různými oblastmi Francie.

Oslavme tedy společně se značkou L'Artisan její kulaté narozeniny, připijme jí na zdraví a přejme minimálně dalších čtyřicet let, stejně úspěšných.

Autorka je kmenovým autorem blogu frangipani.cz
Líbil se vám článek?
 Váš příspěvek
 
Monulie
Nováček 5 příspěvků 22.06.16 15:30

L'Artisan prostě žeru

Na poličce 3 parfémy 0 miniatur 0 odstřiků 1 vzorek V tužebníku 4 parfémy
 
munu
sv. Parfema z Kecálburgu 3560 příspěvků 25.05.16 20:39

@Ivušenka Děkuji. Také se těším, až novou Bucoliques vyzkouším :)

Na poličce 0 parfémů 0 miniatur 5 odstřiků 1 vzorek V tužebníku 1 parfém
 
Ivušenka
sv. Parfema z Kecálburgu 2423 příspěvků 25.05.16 19:41

Levandulka v mramoru vypadá krásně :* …hezký článek, děkuji :kytka:

Na poličce 11 parfémů 7 miniatur 7 odstřiků 18 vzorků V tužebníku 8 parfémů
Vložit nový komentář

Nový článek:

Střihněte si změnu - 7 tipů na krátký sestřih pro všechny věkové kategorie

 

Krátké sestřihy už dávno nejsou jen pro babičky a maniacké pixie slečny. Styl ala kastrol nahradil nespočet variací střihů, díky kterým si je může dovolit každá žena. Včetně vás.

Celý článek »
TOPlist