Méně známé značky 1. - Demeter Fragrance Library

18.07.07 | autor Ada

V tomto seriálu si postupně představíme některé méně známé, většinou exkluzivní (niche) značky parfémů. Sérii zahajuje Demeter Fragrance Library.

Značku Demeter Fragrance Library (fragrance library znamená v překladu knihovna vůní) nejspíš nejen neznáte, ale na rozdíl od takového L'Artisanu nebo Serge Lutense vám asi ani nebude moc povědomá. Ostatně je to společnost americká, která své zboží také prodává, pokud je mi známo, výhradně v Americe.

Značky, které nejsou součástí hlavního proudu, okupujícího běžné parfumerie, se musí snažit, aby si našly cestu k zákazníkům. To se nejlépe dělá tak, že si najdete vhodné místo na trhu - odtud ostatně slovo „niche“ neboli výklenek. Nezáleží na tom, jak moc je ten výklenek stranou od hlavního proudu, pokud se najde dost lidí, kteří ho budou chodit navštěvovat, jste za vodou. Většina niche neboli exkluzivních značek volí cestu drahého luxusu; zatímco běžná parfémová voda pro hlavněproudový plebs stojí tisícovku a její cena je stlačena použitím co nejlevnějších syntetických materiálů (což je někdy bohužel na úkor kvality), exkluzivní výrobce smíchá svůj výtvor z dražších složek a prodává ho za pět tisíc. Exkluzivní značky se také nebojí zvláštních, originálních kompozic, které nezapadají mezi líbivé trendy vůničky, a nos znechucený monotónností běžné nabídky mezi nimi najde spoustu pokladů.

Demeter Fragrance Library nejde cestou drahého luxusu (100 ml kolínské vody vyjde v přepočtu cca na tisícovku, 30 ml kolem 400 korun, 120 ml pokojové vůně na 300 Kč), ale cestou originální nabídky. Název knihovna je velmi přiléhavý, parfémy nejsou složitými kompozicemi z květin, dřev a koření, nýbrž jednoduchými tématickými vůněmi, inspirovanými všedním životem. Zakladatel firmy Christopher Brosius chtěl vytvořit kolekci kolínských vod, evokujících nejrůznější čichové zážitky - vůně jídel, květin, ovoce, nápojů, míst nebo předmětů, jako je třeba kniha. Brosius vyrostl na venkově a nejeden kousek z kolekce je inspirován jeho vzpomínkami na přírodu v okolí nebo na babiččinu kuchyni. Později se přestěhoval do New Yorku, kde nějakou dobu pracoval jako taxikář, a zkušenosti z této etapy života využil při zakládání další společnosti - v roce 2004 opustil Demeter Fragrance Library a založil značku CB I Hate Perfume. CB jsou jeho iniciály, I hate perfume znamená nenávidím parfémy; jeho taxi prý často využívaly dámy navoněné nejrůznějšími hrůzami, z nichž se Christopherovi obracel žaludek. Inu, osmdesátá léta a jejich Red Door, Opium a další mocné odéry žen v kostýmcích s proklatě širokými rameny. Přes módu a práci v parfumérské společnosti se nakonec dostal k myšlence na vlastní parfémový byznys. V roce 1993 začal u kuchyňského stolu vůní smíchanou výhradně z přírodních éterických olejů; zanedlouho už měl malou továrničku a v roce 1995 přišel průlom. Christopher se totiž rozhodl nalít do flakonu svoji milovanou vůni hlíny na záhonku u své farmy, v němž se tak rád hrabal. Chvíli trvalo, než se mu to podařilo, ale Dirt měl obrovský úspěch. To ho povzbudilo a následovaly další čichové zážitky: Grass (tráva), Greenhouse (skleník), Gingerbread (perník) či Sawdust (piliny), prokládané méně zneklidňujícími nápady (čaj Earl Grey, šeřík, gardénie…). V roce 1999 Christopher Brosius dokončil parfém Snow (sníh), na němž pracoval několik let; získal za něj dvě Fragrance Awards (parfémové „Oscary“). Roku 2004 ho práce na voňavé knihovně přestala bavit, ze společnosti odešel a vznikla CB I Hate Perfume, ke které se možná dostaneme někdy příště (příliš daleko od myšlenky, která stála za Demeter Fragrance Library, se Brosius neodchýlil).

Část řady Sweet Delights (Sladká potěšení): Andělský koláč, Banánové flambée, Karamel, Čokoládové sušenky, Skořicový koláček a Cukrová vata.Část řady Sweet Delights (Sladká potěšení): Andělský koláč, Banánové flambée, Karamel, Čokoládové sušenky, Skořicový koláček a Cukrová vata.

Vůně Demeter Fragrance Library nemají většinou moc dlouhou výdrž, ostatně jsou označené jako kolínské vody a mnohé by po několika hodinách byly pěkně protivné. Čtvrthodinka s vůní čokoládového dortu je příjemná, po dvou hodinách by ji člověk proklel.
Parfémy si prý oblíbily i filmové hvězdy a celebrity, např. herečka Drew Barrymoreová nebo modelka Kate Mossová; říká se, že Clint Eastwood prý nosil Dirt, což zní vzhledem k jeho proslulé roli Dirty Harryho zvlášť pikantně.

Sbírka Demeter Fragrance Library čítá přes dvě stě vůní. Některé jsou zařazené do tematických řad, např. Sweet Delights, Herbology nebo Happy Hour. Jak je u niche značek zvykem, jsou balené do stejných, jednoduchých flakonků, které se odlišují pouze etiketami. Některé etikety vůní inspirovaných sladkými dobrotami či koktejly nesou nejen název, ale dokonce i recept, takže si k čichovému zážitku můžete přidat i chuťový. Na webu značky pak ke každé vůni najdete doprovodný text, který často obsahuje nejen popis, ale i nějakou zajímavost.

Baby Powder

(Dětský pudr) Čistá a svěží, přesně jako ta příslovečná, čerstvě napudrovaná dětská prdelka.
Společnost Johnson & Johnson byla v 80. letech 19. století hlavním výrobcem antiseptických náplastí. V 90. letech začala spolu s náplastmi prodávat italský talek (mastek), který pomáhal proti podráždění kůže. Zákazníci záhy zatoužili po větším množství talku a společnost uvedla na trh parfemovaný prášek jako dětský pudr. Vzniklo ono magické spojení mezi dětským pudrem a představou svěží čistoty, jenž máme dnes neoddělitelně uložené v paměti. Tato vůně se také stala inspirací Baby Powder.

Bonfire

(Oheň)
Nejlepší podzimní událostí v Británii je Ohňová noc. Slaví se 5. listopadu večer a připomíná události z listopadu 1605, kdy se skupina spiklenců pokusila vyhodit do vzduchu budovu sněmovny lordů, zabít přítomné šlechtice a krále a tím svrhnout jeho vládu a protestantskou církev. Jednoho ze spiklenců, Guye Fawkese, však chytili zrovna ve chvíli, kdy ve sklepeních rozmisťoval soudky se střelným prachem. Následně byli útočníci pochytáni a samozřejmě popraveni.
Z parfému se ovšem neline pach střelného prachu a prolité krve. Je inspirován mírumilovným podzimním pálením shrabaného listí, voní z něj hořící javorové listy a dětské vzpomínky na plameny šlehající ke zšeřelému nebi.

Chamomile Tea

(Heřmánkový čaj)
Heřmánek se může pochlubit dlouhou historií, která začíná před tisíci let na suché a písčité egyptské půdě. Staří Egypťané ho uctívali jako posvátnou bylinu slunečního boha a vážili si ho nad ostatní byliny.
Chamomile Tea je vůně, postavená na silici z velkých, jasných květů egyptského heřmánku.

Earthworm

(Žížala)
Tomuhle nízkému červu se přezdívá „přírodní pluh“, protože dokáže kypřit půdu, a také „přírodní hnojič“, protože… no, však víte. Žížaly žijí ve vlhké, humusové půdě. V suchém počasí se zahrabávají do větší hloubky, aby neuschly, neboť mají raději vlhko a chladno. Earthworm je temnější, plnější verzí vůně Dirt - nevoní jako žížala, ale jako její oblíbené prostředí, vlhká hlína mezi stromy v lese, pokrytá tlejícím listím.

Flower Show

(Výstava květin)
Omlouváme se ostatním městům, ale Filadelfská výstava květin je prostě nejlepší v Americe. Ve Filadelfii byla v roce 1827 založena první americká zahrádkářská společnost, a v roce 1829 se konala první výstava. Dvacet pět zahrádkářů zde představilo své exotické i méně exotické poklady - magnólie, čínské pivoňky, krásné orchideje, indický kaučukovník, arabský kávovník a cukrovou třtinu. V roce 1996 se výstava konala na mnohem větším prostoru a počet návštěvníků už se počítal na stovky tisíc. Ve flakonu Flower Show na vás čeká svěží a různorodá atmosféra výstavní haly.

Gardenia

(Gardénie)
Na tohle měli naši zakladatelé od začátku odlišný názor. „Omamné bílé květiny… no fuj,“ říkal jeden. „Ale jsou přece krásné a lidem se líbí,“ namítal druhý. Řešení jsme našli ve chvíli, kdy jsme objevili způsob, jak se zbavit chemikálie indolu. Indol je ten nezvedenec, který způsobuje podtón nahnilého masa, jenž za sebou některé z bílých květin nechávají. Bez indolu získáte krásnou, opojnou, krémovitou, veselou květinu. Naše Gardenia je tedy jiná než tradiční gardéniové vůně. Voní po živých, kvetoucích gardéniích. Vytvořili jsme bohatou, krémovitou klasiku, ne puch, který vás porazí.

Kahala: Lava Rock

(Kahala: Lávové kameny)
Na Havajském ostrově se nachází národní park Volcanoes, založený v roce 1916. Můžete si v něm prohlédnout výsledky sedmdesáti milionů let vulkanické činnosti a geologického a biologického vývoje, procesů, které vyzdvihly zemi z moře a daly vzniknout komplexnímu a unikátnímu ekosystému a lidské kultuře.
V parku je největší sopka na světě, Mauna Loa.
Historie Havaje je nerozlučně spjatá se sopkami a lávou, jež jsme zachytili v této teplé, zemité vůni.

Ocean

(Oceán)
Tahle vůně je čistý „dech moře“. Jednoduchá a prostá: slunce, sůl, písek… krása. Oceány pokrývají 65% povrchu Země, takže až se zase ocitnete u moře, můžete si s ním naši vůni porovnat. Mezitím noste Ocean všude s sebou jako malou připomínku svěžích moří.

Rain

(Déšť)
Všimli jste si někdy, jak voní déšť? Poznáte, když se k němu schyluje, cítíte ho ve vzduchu (přesně tak!). Za letních dnů, když je horko a sucho a nad kopcem se sbírá bouřka, se zdá, že můžeme „cítit déšť“. Ale zkuste si ucítit ten samý déšť v lednu, kdy je země zmrzlá. Nemáte šanci… ale když jsou země a rostliny teplejší, najednou něco cítíte. Ve skutečnosti ta vůně nejde ze vzduchu, ale ze země! Rostliny uvolňují silice, které se vsakují do země a tam se mísí s dalšími zemními vůněmi. Když relativní vlhkost vzduchu těsně nad zemí přesáhne 75%, uvolní se tyhle vůně do vzduchu. Vlhký vzduch přenáší vůně mnohem lépe než suchý a proto si jich snadno všimneme. Protože si déšť spojujeme s vlhkým, těžkým vzduchem, spojujeme si s ním i tu vůni. Rain tenhle komplexní vjem velmi dobře zachycuje. Stejně jako poezii, i Rain je křehký a není snadné ho definovat, je však skutečný a je to nejčistší a nejjemnější ze všech našich parfémů.

(Kompletní seznam vůní DFL najdete i s obrázky v databázi.)

Líbil se vám článek?

Témata článku

 Váš příspěvek

Nový článek:

Střihněte si změnu - 7 tipů na krátký sestřih pro všechny věkové kategorie

 

Krátké sestřihy už dávno nejsou jen pro babičky a maniacké pixie slečny. Styl ala kastrol nahradil nespočet variací střihů, díky kterým si je může dovolit každá žena. Včetně vás.

Celý článek »
TOPlist