Méně známé značky 4. - L'Artisan

14.10.07 | autor Ada

L'Artisan už mezi méně známé značky ani moc nepatří - nejen ve světě, i u nás je to jedna z "nejprofláklejších" exkluzivních (niche) značek. Proč zrovna tahle je nasnadě...

L'Artisan už mezi méně známé značky ani moc nepatří - nejen ve světě, i u nás je to jedna z „nejprofláklejších“ exkluzivních (niche) značek. Proč zrovna tahle je nasnadě - exkluzivní vůně u nás seženete prakticky na jednom jediném místě, a to v parfumerii v Černé pasáži v Praze; a tam vedou dvě značky, Annick Goutal a právě L'Artisan. Takže kdo chce okoštovat velký svět a nejezdit do ciziny, ani nekupovat naslepo, nemá moc na výběr. Naštěstí zrovna L'Artisan je kvalitní a spolehlivá brána do exkluzivního světa.
Firma je (samozřejmě, chtělo by se říct) francouzská a není v porovnání s jinými známými jmény tak stará - byla založena v roce 1976. Zakladatelem byl Jean Laporte, který však po nějaké době firmu opustil a založil si novou, Maître Parfumeur et Gantier, jejíž název mně a nejspíš ani vám nic neříká. Je známá spíš doma ve Francii.
Cílem L'Artisan Parfumeur od začátku bylo vyrábět vůně v duchu starých francouzských tradic - luxusní, odlišné od běžné produkce, vyráběné pro lidi, kteří hledají tu jedinou a a pravou osobní vůni, nezávislou na trendech. To vlastně vyjadřuje obecně směr, jakým se ubírají exkluzivní značky - mimo hlavní proud, kde všechno voní stejně a originální, neřku-li ujetou vůni aby hledal lupou. Vyrábět takové vůně si v současném dravém světě troufnou jen pevně zavedené značky (Dior, Chanel, Guerlain) - nebo exkluzivní.
L'Artisan se podle vlastních slov inspiruje hlavně přírodou a vzpomínkami na příjemné chvíle nebo na dětství. K výrobě používá kvalitní ingredience, ne sice výhradně přírodní, ale přírodu v parfémech najdete v mnohem větší míře než v běžných vůních. Složení a exkluzivita se samozřejmě odráží na ceně; ta je různá podle toho, kde nakupujete, ale přímo na webu značky pořídíte 100 ml eau de toilette asi za 2400 Kč, 100 ml eau de parfum 2800, 50 ml eau de toilette za 1700. Na ceny speciálních edic se raději neptejte. Pořádně drahé jsou i vonné koule, svíčky či spreje do auta. Svíčku za tisícovku bych si asi koupit nedokázala, nicméně cena vůní mi tak strašná nepřijde - kvalitě a exkluzivitě vcelku odpovídá a vlastně se příliš neliší od cen některých dražších mainstreamových parfémů (zvlášť budete-li je kupovat ve Fannu, že).

Co můžete od L'Artisanu čekat? Zatím se mi dostalo do rukou cca pět vůní (dvě recenze si už můžete přečíst na webu - na velmi známou a oblíbenou La Chasse Aux Papillons, ze které se snad pomalu stává davovka! a méně známou Mimosa pour Moi) a nezbývá než konstatovat, že opravdu voní… jinak. Zrovna Mimosa pour Moi je úplně jiná mimóza než v Pur Désir de Mimosa, Lys, Incanto Shine - méně řvavá, přívětivější, přirozenější a hlavně citlivě nakombinovaná s ostatními složkami. Při testování L'Artisanů se člověka zmocní uvolněná, klidná nálada, najednou víte, že není potřeba nikam spěchat, je načase si pěkně sednout a vychutnat vůně jednu po druhé. Při zkoušení mainstreamových vůní takové pocity přicházejí málokdy - člověk s nosem nastraženým jako lovecký pes číhá, kdy se vynoří složka „tuhletu chemikálii znám ta je teď módní cítila jsem ji už v deseti vůních a dvou avivážích a ještě tak ve dvaceti ucítím“; po sto prvé na vás vykoukne ten samý druh pačuli, syntetického černého rybízu, jasmínu, frézie, a vy už toho máte plné zuby, protože je to pořád dokolečka to samé, už se bojíte otevřít i konzervu s lančmítem. Vůně exkluzivních značek mají (výjimky samozřejmě existují) osobnost a obvykle i nezaměnitelný rukopis, podle kterého se s trochou tréninku dají rozeznat.

V sortimentu L'Artisan Parfumeur si přijde na své každý - mají letní svěženky, orientální vůně, květinové vůně i kořeněné. V e-shopu na webu jsou přehledně rozřazené do kategorií. Fresh Blends (svěží směsi) jsou parfémy, které se nejvíc hodí na léto: L'Eau de L'Artisan, citrusově aromatická variace na téma klasické osvěžující kolínské s citronem, verbenou, mátou a bazalkou; Thé pour un Été s vůní jasmínového čaje; limetkově zázvorový Navegar nebo velmi oblíbený Ananas Fizz. Mûre et Musc má vlastní kategorii - je to vůně s ostružinou a pižmem, navržená hned po založení firmy. Její milovníci ji popisují jako příjemně jednoduchou, sladce ostružinovou a mléčně pižmovou, čistou vůni (a jedním dechem dodávají stížnost na výdrž - naštěstí už je k dispozici i silnější verze Extrême). Také Premier Figuier je na ovocné téma, tentokráte sladší - fíky, mandlové mléko, santalové dřevo, kombinace realistické zeleně a gurmánské sladkosti. Zajímavá je „cestovní“ kolekce, vůně inspirované různými neobvyklými místy - Dzongkha, která se zrodila na cestě do Bhútánu (kadidlo, kamenné chrámy, kořeněný čaj, kůže a místní příroda); africká Timbuktu plná horka, kouře a koření (a tak zvláštní, že ji nenávidí zhruba stejný počet lidí jako miluje); Bois Farine inspirovaná ostrovem Réunion a zvláštním stromem, který roste jenom tady a má červené květy, jež voní jako mouka (a hodně lidí z ní cítí burákové máslo nebo oříšky). Pro milovníky květin má L'Artisan jasmín (La Haie Fleurie du Hameau), tuberózu (Tubéreuse) či fialku (Verte Violette). Pro labužníky vanilku (Vanilia, Jour de Fête), lapsang souchong se zázvorem a medem (Tea For Two - ovšem jestli nevíte, co je to lapsang souchong, doporučuju předem zjistit - je to něco jako pu-erh, ale ještě horší :) ), šlehanou čokoládu s kořením (Piment Brûlant) a mléko s lékořicí (Poivre Piquant). Mezi orienty figuruje Ambre Extrême (ambra podpořená vanilkou a kořením), Patchouli Patch (pačuli se sametovým pižmem), Dzing! (neobvyklá kombinace kůže, dřeva a karamelu) či kadidlově liliová Passage d'Enfer („brána do pekla“ - ovšem donese vás prý do sedmého nebe). To samozřejmě není všechno, vůní je několik desítek a vybere si opravdu každý.

Pro úplné parfémové šílence pak má L'Artisan lákavou nabídku na poznávací výlet. Za 95 eur strávíte dopoledne v La Grande Boutique v Paříži, kde vás čeká přednáška o surovinách a výrobě parfémů, samozřejmě i s praktickými ukázkami, respektive očichávkami. V ceně je knížečka shrnující celý kurs, prý i nějaké to překvápko a také občerstvení, takže igelitku s sebou. Přednášku lze dojednat ve francouzštině nebo angličtině a můžete ji věnovat i jako dárek.

Líbil se vám článek?

Témata článku

 Váš příspěvek
 
erin  19.10.09 12:16

Dobrý den všem,
mám nejvíc v oblibě vůni Mania- tu první. Bohužel se nevyrábí. Myslíte, že by mi jí mohla nahradit Dzongkha?
Díky.
 E

 
Arome Vega
Nováček 3 příspěvky 23.10.07 21:15

Já mám zase ve velké oblibě Mure at Musc, chystám se na Extrém, i když maliny necítím, spíš smetanu a jehličí. Příjemná je i Mimosa pour moi, La Chasse Aux Papillons mi přijde obyčejně květinová a Dzing mi nevoní vůbec

Na poličce 7 parfémů 0 miniatur 0 odstřiků 0 vzorků V tužebníku 0 parfémů
 
Kerze
sv. Parfema z Kecálburgu 14258 příspěvků 14.10.07 22:20

Možná není nutné jezdit ani do Paříže, mohla bych to domluvit v Madelein v Praze - náhodou jsme si padli do oka s majiteli, o vůních umějí taky krásně vyprávět…Už mně napadlo, že by nebylo špatné založit „klub“ a občas se sejít, vyměnit vzorky,, očuchat jiné…

Na poličce 26 parfémů 26 miniatur 41 odstřiků 134 vzorků V tužebníku 8 parfémů
 
anonymní  14.10.07 17:46

Nezorganizujeme si nejaky spolocny vyletik parfemovych milovniciek vramci adanetu do La Grande Boutique do Paríža? :-)

 
anonymní  14.10.07 13:33

A skvělá recenze na firmu - dík!

 
anonymní  14.10.07 10:05

Cesta do pekla s velkým C, omluva.

 
Chava
Parfémová maniačka 675 příspěvků 14.10.07 10:04

Ado, pro recenze mohu posloužit Dzonghkou, které mám půl flakonu a vzorečkem Timbuktu. Časem bude i cesta do pekla, je v mém nákupním plánu.

Na poličce 1 parfém 0 miniatur 0 odstřiků 0 vzorků V tužebníku 1 parfém
Vložit nový komentář

Nový článek:

6 důvodů, proč vám nefunguje krém proti celulitidě

 

Koupila jste si krém proti celulitidě, který doporučuje 9 z 10 žen, ale vám prostě nefunguje? Nepřiklánějte se hned k té desáté a nejdříve se zamyslete, jestli neděláte jednu z následujících chyb.

Celý článek »
TOPlist