TOP 10 kontroverzních parfémových reklam

20.04.15 | autor munu

Je téměř pravidlem, že reklamní kampaně na produkty módního a kosmetického průmyslu využívají spíše metafor, imaginace, někdy až extravagance. Nezaměřují se na produkt samotný. Speciálně to platí o reklamách parfémových.

Je to pochopitelné. Pouhá fotka či video s flakonem nemůže nic moc vypovědět o vůni uvnitř, i když je flakon focený (natočený) s nějakým napovídajícím pozadím.

Velká síla kontroverzní reklamy

A tak se fotí a natáčí „příběhy“ s velmi často erotickým až pornografickým podtextem. Tím se ovšem reklamní kampaně dostávají do hledáčku komisí hlídajících naši morální bezpečnost, ať už ustanovených či samozvaných. V některých zemích pak reklamy přímo zakáží, nebo je prostě časopisy odmítají vytisknout a televize odvysílat.

V dnešní době internetu má ovšem takováto negativní publicita důsledek spíš opačný. Média tak často nechtěně produkt udělají zajímavějším, a tím i prodávanějším.

Žebříček TOP 10 kontroverzních reklam

Sestavila jsem svůj žebříček těch nejkontroverzněj­ších parfémových reklam, ať už těch zakázaných, nebo těch, co se dostaly „do řečí“.

10. Rihanna Rogue, Beyoncé Heat a Madonna Truth or Dare

Na poslední příčku jsem umístila tři celebrití vůně. Mezi námi, někdy ty zákazy chápu, ale jako důvod bych viděla spíš zločin proti dobrému vkusu, než nějaké mravní ohrožení. No, posuďte sami, zda taková fotka Rihanny s nohama navrch je nějak více kontroverzní, než to, co dnes předvádí tyhle hvězdy v každém hudebním klipu cíleném na mládež.

Rihannina reklama na Rogue byla zakázána ve Velké Británii ve formě plakátů.

Ve videu k Truth or Dare nepředvádí Madonna nic jiného, než ve svých hudebních klipech, ba naopak méně, řekla bych. Přesto ji televizní síť ABC odmítla vysílat před devátou hodinou večerní.

Jako nevhodná byla v Británii posouzena i naolejovaná Beyoncé v promu ke svému Heat a video nesmí být vysíláno před 19:30.

Nicméně proti profíkům z předních příček tohoto žebříčku jsou to hloupoučké, nízkorozpočtové a fádní pokusy, které působí až naivně a dnes už snad ani nikoho nemůžou šokovat.

9. Marc Jacobs Oh Lola!

Tehdy sedmnáctiletou Dakotu Fanning si Marc Jacobs vybral pro promo své vůně Oh Lola! Ale v Británii to posoudili jako zobrazování dítěte v sexuálním kontextu vzhledem k jejímu vzhledu, délce sukně a umístění flakonu. Je to možná přehnané, ale Marc Jacobs tomu nasadil korunu, když v odůvodnění prohlásil, že si vybral Dakotu, protože mu připomíná „Lolitu, svůdnou, ale sladkou“. Možná si napřed měl toho Nabokova přečíst, než tohle vypustil.

8. Calvin Klein Secret Obsession

V černobílé (a tudíž mající budit umělecký dojem) reklamě z roku 2008 se nahá Eva Mendez svíjí na posteli a (ó ta hrůza!) lze zahlédnout bradavku. V puritánských Spojených Státech to znamenalo zákaz vysílání této reklamy na Secret Obsession ve všech televizích. Prezident společnosti na to reagoval tím, že jsou přesvědčeni o výjimečnosti své reklamy a budou nadále pokračovat v kampani na internetu a v tisku.

7. Yves Saint Laurent Parisienne á l’Extreme

Kate Moss jede rozednívající se Paříží taxíkem domů a vzpomíná na právě uplynulou žhavou noc. Nic objevného, nic vyloženě expresívního, ale reklama v roce 2009 vyvolala rozruch kvůli jednoznačné a sugestivní aluzi průběhu noci. Mimochodem, jestli se na video budete dívat, podívejte se rovnou i na The 4 Dreams of Miss X, co natočila a nafotila Kate Moss pro Agent Provocateur. To je stokrát zajímavější.

6. Marc Jacobs Bang

Velký a ještě větší. Že Marc nemá vkus a libuje si v obřích flakonech už dokázal, ale tady to dotáhl do dokonalosti. Marc osobně naolejovaný, ležící na Mylar folii a zakrývající si rozkrok mega flakonem. To je pustá imitace Fordovy série , nebo snad dokonce pokus o napodobení Yves Saint Laurenta, který šel jako první s vlastní kůží na trh. Jenže když dva dělají totéž, není to totéž.

Marcova prezentace je nevkusná, trapná a prázdná. Jediný bod plus - nekroutí se tam nahá žena.

5. YSL Opium a Belle d’Opium

Tahle reklama si vysloužila zákazy něčím jiným, než tomu bylo v ostatních případech. V obou verzích, jak té s Jerry Hall v reklamě na Opium v roce 1981, tak té s Mélanie Thierry na Belle d’Opium v roce 2011, šlo o narážku na užívání drog. Jerry Hall prohlašuje, že „Opium je pro ty, kteří jsou závislí na Yves Saint Laurentovi“ a Mélanie si v jednom momentu svého divokého tance jednoznačně přejede ukazováčkem po předloktí a promo text k tomu praví „jsem tvá závislost“.

4. Tom Ford for Men

Tom Ford si ve své prezentaci tohoto parfému servítky nebere. Naplno a otevřeně používá ženu jako objekt tím, že reklama zobrazuje jen části těla. Je to šokující a jednoznačné. Červený lak, červená rtěnka, otevřená ústa a lesklá kůže nenechají nikoho na pochybách. Primárně cíleno na muže s přesvědčivým tvrzením, že koupí produktu dosáhnou kýženého úspěchu u žen. Reklama z roku 2007 balancuje na tenké hranici mezi nahotou a pornem, nebo ji možná už i překročila.

Mimochodem, celý pracovní život sedím v kancelářích s mužským osazenstvem, takže se musím dívat na ledacos a v současné době mám přímo před sebou plakát, který Forda napodobuje, jen místo flakonu je tam myš. Počítačová samozřejmě.

3. Yves Saint Laurent M7

Všechny přední příčky bez diskuzí obsadila značka Yves Saint Laurent. Přišli totiž vždy s něčím novým a šokujícím, zároveň si ale drží úroveň vysoké kvality a výpovědní hodnoty.

Zobrazením mužského aktu se sportovcem Samuelem de Cubber v minimalistické černobílé kampani bez jakéhokoli pokusu o zakrytí je bezesporu kontroverzní krok. Přitom fotografie v žádném případě nepůsobí vulgárně. „Parfém se nosí na kůži,“ říká Tom Ford, který je uměleckým ředitelem YSL „tak proč skrývat tělo?“ A časopis Time k tomu dodal „poslední tabu bylo porušeno“. Pro ty prudérnější média byla vytvořena „light“ verze s flakonem v podpaždí. Složení parfému M7 a recenze najdete i na arome.

2. YSL Opium se Sophií Dahl (viz úvodní foto)

Jedna z osmi reklam, na které dostala ASA (britská komise pro hlídání nezávadnosti reklam) nejvíce stížností. A kdopak že ji má na svědomí? Opět Tom Ford. U YSL ho najali, aby pozvedl image tehdy skomírající značky, a to se mu v roce 2000 s touto reklamou povedlo. Přesto byla komisí ASA vyhodnocena jako nevhodná pro svou sexuální sugestivnost.

Vzhledem ke zvolené barevnosti, které připomíná spíš antickou sochu, ale s důrazem na tvář (rudé vlasy, zelené stíny a rtěnka), nepůsobí fotka skutečně, spíš vypadá jako socha či obraz. Přesto, po zásahu ASA musela být reklama stažena z bilboardů, v časopisech mohla být ponechána.

1. YSL Pour Homme

Jednoznačný král kontroverzní reklamy je YSL sám osobně. V roce 1971 se nechal osobně nafotit do kampaně pro první pánský parfém domu . Z mnoha úhlů pohledu zcela revoluční fotografie (nahé mužské tělo, jednoznačné gay prvky a zároveň sakrální stylizace a v neposlední řadě to, že sám tvůrce šel se svou kůží na trh) vyvolala velký rozruch, přesto nebyla nikdy zakázána, ba naopak, v současnosti je považována za přelomovou v historii reklamní fotografie. Nikdo další se dosud „Yvesovi Svatému Laurentovi“ ani nepřiblížil.

A co si myslíte o tomto typu reklamy v souvislosti s parfémy vy? Je to dnes nutnost, nebo to jde i jinak?

Autorka je kmenovým autorem blogu frangipani.cz

Autorka je kmenovým autorem blogu frangipani.cz
Líbil se vám článek?
 Váš příspěvek
 
rionka
Nováček 16 příspěvků 19.06.15 14:20

U Toma Forda se směju nahlas. Taky trávím celý život v kancelářích s chlapy, takže… Myš!!! :srdce:

Na poličce 10 parfémů 1 miniatura 10 odstřiků 3 vzorků V tužebníku 5 parfémů
 
John_Nw
Znalkyně 427 příspěvků 03.05.15 22:34

Když už je zde vlákno, které se zabývá kontroversní reklamou, je pro úplnnost třeba uvést reklamu na parfém Vulva (Vivaeros, 2008). Odér to musí být jistě dosti intensivní, protože 0.5 % civetonu v doprovodu ještě dalších „pižmoidů“ je pěkná rána.
Video najdete zde:

http://revue.idnes.cz/…lidicky.aspx?…

Na poličce 0 parfémů 0 miniatur 0 odstřiků 0 vzorků V tužebníku 0 parfémů
 
munu
sv. Parfema z Kecálburgu 3552 příspěvků 30.04.15 15:04

Máme tu novinku a opět je to „zlobivý“ Tom Ford. Tentokrát je to reklama na Black Orchid, která se objevila na velkém plakátu v Londýně :)
 http://www.bbc.co.uk/…not-explicit

Na poličce 0 parfémů 0 miniatur 5 odstřiků 1 vzorek V tužebníku 1 parfém
 
Kate
Parfémová maniačka 907 příspěvků 28.04.15 14:22

Pre mna nechutnejšie ako Fordove reklamy, je urcite Marc Jacobs, Oh Lola, aj Bang..Na tom nahom chlapovi pre YSL nič nechutné nevidím, len to trocha šokuje (keby listujem časopis, a zrazu…), ale tá násťročná lolitka s tým flakonom medzi nohami je podla mna nechutná…

A Tom Ford for Men, to je rarita :D Ešte tu chýba tá fotka s tým holým zadkom s chlpami, tá ma dostala :lol:
Od Forda to beriem…ale asi to je dosť za hranicou vkusu…

Celkovo mi nahota, taká obyčajná, surová nahota, nevadí…ale všade tie sexi pohlady , otvorené ústa, sexi mladé kosti, ktoré sa všelijako zvíjajú…to k parfémom neznášam…nikdy by ma to nepresvedčilo, kúpiť si nejaký…

Příspěvek upraven 28.04.15 v 14:26

Na poličce 12 parfémů 5 miniatur 14 odstřiků 144 vzorků V tužebníku 45 parfémů
 
ijáček  24.04.15 17:19

@munu Mně se líbí ten YSL Pour Homme, když o tom tak přemýšlím, ta fotka je moc pěkná.

 
munu
sv. Parfema z Kecálburgu 3552 příspěvků 24.04.15 15:36

@ijáček Chápu.
Mě se zase třeba ty z prvních dvou míst (Sophie Dahl i YSL) docela líbí.

Na poličce 0 parfémů 0 miniatur 5 odstřiků 1 vzorek V tužebníku 1 parfém
 
ijáček  24.04.15 15:16

@munu Článek je dobrý, ty reklamy se mi nelíbí.

 
munu
sv. Parfema z Kecálburgu 3552 příspěvků 24.04.15 14:27

@Evženie Pěkné a trefné shrnutí :D

@ijáček Co je ohavné? Úplně všechno?

Na poličce 0 parfémů 0 miniatur 5 odstřiků 1 vzorek V tužebníku 1 parfém
 
Evženie
Znalkyně 359 příspěvků 24.04.15 00:00

Nooo, tak dneska už bych řekla, že nikoho nešokuje nic. Reklama mě dokáže přesvědčit k nákupu parfému, ale pouze když si řeknu „jo, takhle chci působit na lidi kolem sebe“. Svíjet se namazaná olejem a vrhat obscénní pohledy nicméně není nic, co bych si chtěla vyzkoušet. Manželovi taky nekoupím parfém, jehož reklama asociuje, že jeho nositel má ego větší než ten flakon, kterým si zakrývá přirození. Leda by voněl jako esence všeho blaha, a to stejně žádnej z nich nevoní. :-)

Na poličce 27 parfémů 25 miniatur 0 odstřiků 141 vzorků V tužebníku 7 parfémů
 
ijáček  22.04.15 20:26

To je ohavné. Ale i tak ti, munu, děkuji za článek. Články.

 
sisa.b
sv. Parfema z Kecálburgu 2805 příspěvků 22.04.15 01:11

Aj ja ďakujem za zaujímavý článok :kytka: Tiež môžem povedať, že ma žiadna z uvedených reklám nepoburuje, aj keď teda Ford trochu prekvapil :D

Na poličce 32 parfémů 30 miniatur 18 odstřiků 0 vzorků V tužebníku 5 parfémů
 
Michele
sv. Parfema z Kecálburgu 2198 příspěvků 21.04.15 10:54

Na zmíněných reklamách teda já osobně nevidím nic kontroverzního ani pobuřujícího. Až na Forda s genitáliemi, to vypadá trapně. Jinak mi to přijde jako reklamy na parfémy, jako každé jiné…

Na poličce 8 parfémů 12 miniatur 4 odstřiky 0 vzorků V tužebníku 17 parfémů
 
Reveur
Parfémová maniačka 781 příspěvků 20.04.15 14:33

Děkuji za zajímavý článek, který po zásluze ocenil legendární reklamní plakáty značky YSL. Co považuji za důležité je fakt, že se ve všech uvedených případech jednalo o originální reklamu na originální a poctivé parfémy YSL, žádný bombastický marketing na produkt s nulovou hodnotou, což jen „v celé nahotě“ poukazuje na současný kreativní marasmus této značky.

Na poličce 36 parfémů 0 miniatur 1 odstřik 14 vzorků V tužebníku 12 parfémů
 
sely1
Nováček 7 příspěvků 20.04.15 11:17

podla mna takyto typ reklamy zasiahne len nejaky okruh ludi na mna to teda ziadny vplyv pri vybere parfemu nema…skor ma to odradi ako prilaka,mozno v USA a Francuzsku to na ludi funguje ale na mna teda vobec,skor ma prilaka do parfumerie na skusku nejakeho noveho parfemu nejaka pekna reklama s krasnou modelkou alebo celebritou, tym samozrejme nemyslim ze si ho aj automaticky kupim…

Na poličce 2 parfémy 0 miniatur 0 odstřiků 0 vzorků V tužebníku 0 parfémů
 
rock
Nevyléčitelná závislačka 1736 příspěvků 20.04.15 11:11

Zadavatel chce, aby tam ta žena působila jako sexuální objekt, modelka -když už se na tu práci nechala najmout- chce, aby působila jako sexuální objekt, cílové skupině se líbí (je to možná nízký a nekulturní, ale je to tak), když je na reklamě něco, co působí jako sexuální objekt - všichni zúčastnění jsou spokojeni. To se v životě i v obchodě zadaří málokdy.

edit:

I když teda nevím, jak je to s Evou Mendez v reklamě cílené na dámy (a s de Cubberem cílené na mne). Tam jsem skeptičtější ;)

Příspěvek upraven 20.04.15 v 11:16

Na poličce 45 parfémů 1 miniatura 24 odstřiků 0 vzorků V tužebníku 0 parfémů
Vložit nový komentář

Nový článek:

Tři hlavní chyby, kterými zvýrazníte kruhy pod očima

 

Maskujete je korektorem, ale kruhy pod očima jsou nakonec vidět ještě víc? Nejspíš děláte jednu z těchto chyb.

Celý článek »
TOPlist