Nákladová náročnosť výroby

Fotoalbum tématu (0) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
mmija22  05.04.13 07:34
Nákladová náročnosť výroby

Včera (a pred tým tiež) vyvstala v iných vláknach otázka nákladovej náročnosti výroby.

Je pravda, že všetci mali na mysli výrobu vôní. Taký rozbor som si zatiaľ nespracovala.

Môžem ponúknuť rozbor skladby nákladov iného priemyslu.
Nazvime ho číslom 1, nakoľko podrobnosti nedoplním.
V danom obore ide o významný výrobný podnik (určite v kontinentálnom meradle) a aj celosvetovo. Takmer všetka produkcia je vyvezená. Podnik nemá zahraničného vlastníka (vlastníkmi sú iba ľudia, nie iné podniky).

(nedalo mi to, a porovnala som si hodnoty podobného podniku vo Francúzsku, a je to stále veľmi podobné)

  • 29,2% materiál (v tom suroviny 6,4%, obaly 15,4%, materiál na opravy 7,3%)
  • 15,3% energie
  • 11,5% služby (v tom provízie 4%, preprava výrobkov 4%)
  • 28,7% osobné náklady
  • 6,1% odpisy dlhodobého majetku
  • 0,9% opravy
  • 0,5% cestovné
  • 0,3% reprezentačné
  • 0,2% dane - z nehnuteľností, z motorových vozidiel
  • 3,1% ostatné náklady
  • 1,6% úroky z úverov
  • 0,6% kurzové straty
  • 1,5% náklady bankového styku
  • 0,8% daň z príjmov

V tomto podniku: to, čo tvorí skutočnú hmatateľnú podstatu výrobu - to, čo naozaj kupujeme a „držíme v ruke“ je pod názvom SUROVINY a tvorí to 6,4% nákladov podniku. Vývoj a dizajn je zahrnutý v osobných nákladoch - ide o vlastných zamestnancov.
Pri troche zjednodušenia môžme povedať, že to (surovina) tvorí približne 6 - 7% z predajnej ceny výrobku.

Reakce:
 
mmija22  05.04.13 08:03

A ešte tu máme priemysel číslo 2, opäť bez podrobností.
V danom obore ide o významný výrobný podnik v kontinentálnom meradle. Vývoz produkcie je viac ako 4/5. Podnik nemá zahraničného vlastníka (vlastníkmi sú iba ľudia, nie iné podniky).

  • 44,9% materiál (v tom suroviny 40%)
  • 2,6% energie
  • 7,1% služby (v tom provízie 0%, preprava výrobkov 2%)
  • 25,9% osobné náklady
  • 8,1% odpisy dlhodobého majetku
  • 2,1% opravy
  • 0,2% cestovné
  • 0,2% reprezentačné
  • 0,3% dane – z nehnuteľností, z motorových vozidiel
  • 3,8% ostatné náklady
  • 1,0% úroky z úverov
  • 0,1% kurzové straty
  • 0,7% náklady bankového styku
  • 2,3% daň z príjmov

V tomto podniku: to, čo tvorí skutočnú hmatateľnú podstatu výrobu – to, čo naozaj kupujeme a „držíme v ruke“ je pod názvom SUROVINY a tvorí to 40% nákladov podniku.
Vývoj je zahrnutý v osobných nákladoch – ide o vlastných zamestnancov.

 
barbucha  05.04.13 14:07

Hm, ale to je docela velkej rozdíl v těch nákladech (na suroviny) :think: I když bych řekla, že je pro nás vhodnější asi ten druhej příklad…

 
fox
Parfémová maniačka 590 příspěvků 05.04.13 17:48

No tak to je spíše naše přání, ne? Jaká asi musí být provize z prodeje parfémů? Uvažujte. Provoz luxusního butiku a klidně i bězné parfumérie: nájem, prodavačky, energie, majitel, vzorky a testery, ztráty, ostraha. Na druhé straně sem tam kupující zákazník, spousta čichačů, kteří pak nakoupí na netu, akce, slevy, občas líčení pro zákaznice, … Určitě jsem nepostihla všechno. Ty náklady jsou ohromné. Já tipuji, že náklady na suroviny velmi často (u parfému kolem 1000 Kč) nejsou ani 5% z prodejní ceny.

Na poličce 16 parfémů 0 miniatur 2 odstřiky 0 vzorků V tužebníku 34 parfémů
 
mmija22  05.04.13 18:41

Zopár informácií o koncerne LVMH - spracované z výročných správ:

V koncerne LVMH to v roku 2012 a v roku 2011 bolo takto:

rok 2012 a 2011
tržby milióny EUR spolu 28 103 a 23 659

vína a destiláty 4 137 a 3 524
móda a kožené výrobky 9 926 a 8 712
parfumy a kozmetika 3 613 a 3 195
hodinky a šperky 2 836 a 1 949 špecializovaný výberový predaj 7 879 a 6 436
iné aktivity -288 a -157

tržby podľa regiónov
Európa (nie FR) 20/ 21%
FR 11/12% Ázia (nie Japonsko) 28/27%
Japonsko 8/8%
USA 23/22%
Iné trhy 10/10%

tržby podľa meny
Euro 24/26%
US dolár 28/27%
Japonský jen 8/8%
Hong Kong dolár 6/6%
Iné meny 34/33%

Prevádzkový zisk
milióny EUR spolu 5 921 a 5 263

vína a destiláty 1 260 a 1 101
móda a kožené výrobky 3 264 a 3 075
parfumy a kozmetika 408 a 348
hodinky a šperky 334 a 265
výberový predaj 854 a 716
iné aktivity -199 a -242

 
mmija22  05.04.13 18:47

Čo patrí do ktorej divízie?

Vína a destiláty, najmä
MOËT & CHANDON
MERCIER
RUINART
VEUVE CLICQUOT
KRUG
ESTATES & WINES
CHÂTEAU D’YQUEM
CHÂTEAU CHEVAL BLANC
HENNESSY cognac
GLENMORANGIE and ARDBEG
BELVEDERE

Móda a kožené výrobky, najmä
LOUIS VUITTON
FENDI
DONNA KARAN a DKNY
MARC JACOBS
LOEWE
CÉLINE
KENZO
GIVENCHY
THOMAS PINK
PUCCI
BERLUTI

Parfumy a kozmetika, najmä

PARFUMS CHRISTIAN DIOR
GUERLAIN
PARFUMS GIVENCHY
KENZO PARFUMS’
FENDI PARFUMS
BENEFIT
MAKE UP FOR EVER
PARFUMS LOEWE
FRESH
ACQUA DI PARMA

Hodinky a šperky, najmä
TAG HEUER
HUBLOT
ZENITH
BULGARI
CHAUMET
MONTRES DIOR
DE BEERS
 FRED

Výberový predaj, najmä
DFS
MIAMI CRUISELINE
SEPHORA
LE BON MARCHÉ

 
mmija22  05.04.13 18:56

a ešte krátke zhodnotenie roku 2012 z Výročnej správy a výhľad do roku 2013
(v angličtine)

Perfumes and Cosmetics posted organic revenue growth of 8% in 2012, an exceptional performance in a competitive business environment. Profit from recurring operations for this business group increased by 17%.
Thanks to the brand’s exceptional reach and appeal, Parfums Christian Dior again reported excellent results. Perfume sales were buoyed by the exceptional vitality of its emblematic product lines. J’adore further strengthened its leadership position in France and gained market share in all countries. Miss Dior has opened a new page in its history with the launch of Eau Fraîche and Miss Dior Le Parfum. Dior Homme Sport recorded strong growth and is now firmly positioned as one of the leading men’s fragrances. Other notable successes of
2012 were the major relaunches of Eau Sauvage Parfum and two new versions of Dior Addict, targeting younger consumers. Two new exclusive fragrances were added to the Collection Privée Christian Dior.
Make-up lines maintained their excellent international momentum, fueled by the successful launches of Diorshow New Look mascara and of Diorskin Nude. The exceptional reception for the new lipstick Dior Addict Extrême helped solidify Dior Addict Lipstick’s position as number one in its main markets.
In skincare, the premium Prestige line, emblematic of Dior’s innovative and high-end savoir-faire, saw solid growth during the year.
Guerlain maintained its strong growth momentum. Fully reflecting its singular creative spirit, and spurred by operational excellence, La Petite Robe Noire turned in truly exceptional results, rising to the number two position in the French market only eight months after its launch. Orchidée Impériale again recorded double-digit growth, confirming its position as the mainstay of Guerlain’s skincare line. Guerlain is focusing its development efforts on its strategic markets, especially China and France, where it has gained market share for the sixth consecutive year. Reaffirming its status as a top-tier luxury brand, Guerlain further expanded its selective retail network and now has nearly a hundred exclusive points of sale worldwide.
Parfums Givenchy performed particularly well in Russia, China, the Middle East and Latin America. The most successful lines in 2012 were Dahlia Noir, launched globally during the year, and Play pour Homme, extended with a Sport version.
Strong growth was seen in the make-up segment, thanks in particular to the success of Noir Couture mascara, now benefiting from wider distribution.
Kenzo Parfums was buoyed by the solid performance of its new fragrance KenzoHomme Sport. Madly Kenzo expanded its distribution, notably in Russia and Latin America, where the fragrance made strong headway.
Fendi Parfums strengthened its presence across a number of countries. The initial results achieved by Fan di Fendi Extrême and Fan di Fendi pour Homme, launched at the end of the year, were very promising.
Thanks to a unique positioning, appreciated for its playful and offbeat style, Benefit again recorded double-digit revenue growth in all of its markets. They’re Real! mascara and Hello Flawless! powder foundation were in great demand. The brand has stepped up the pace of its expansion in Southeast Asia and has moved into new, high-potential markets such as Philippines and Vietnam.

Make Up For Ever had another year of strong growth, fueled by the contributions of its two star product lines, HD and Aqua. The brand successfully expanded into two new markets, Brazil and Mexico. After Paris and Los Angeles, Make Up For Ever has opened a new directly owned store in Dallas.
Parfums Loewe delivered a fresh boost to its international expansion, especially in Russia. Following its successful opening in Hong Kong, Fresh inaugurated its expansion into mainland China.
Acqua di Parma reinforced its retail network with the opening of two new stores in Milan and Paris.

Outlook
In keeping with the momentum developed in 2012, all LVMH
brands have a dynamic year ahead of them in 2013 and will
maintain their ambitious strategies in terms of innovation and
advertising investments. Each shows strong growth potential
and they have set new targets for market share gains.
Parfums Christian Dior will continue to affirm its status as
a “Maison de Haute Parfumerie”, increasing its visibility and
appeal in close association with the world of “Haute Couture”.
The focus will once again be on Dior’s star fragrance lines.
The quality-driven reinforcement of the brand’s retail network
through an ambitious refurbishment program will be a key
development priority.
Guerlain will pursue its ambitious plans for the development
of La Petite Robe Noire, in France and internationally. It will
also affirm its status as an exceptional perfume house with the
design of a new, revamped flagship boutique at its legendary
address, 68 Avenue des Champs-Élysées, due to open in the
second half of 2013.
Parfums Givenchy will celebrate the 10th anniversary of the
Very Irresistible line with a new advertising campaign, and will
launch a new men’s fragrance, a modern take on Givenchy’s
long-standing core values.
At Kenzo Parfums, the FlowerbyKenzo line will be expanded
with a new version. Fendi Parfums will enhance its collection
with the launch of a new, highly luxurious women’s fragrance
in the second half of the year.
Benefit will pursue expansion in all regions, focusing on
effective and ingenious innovations. In Asia, the brand will
move into the Indian and Indonesian markets, poised to serve
as significant drivers of further growth. Make Up For Ever
will expand its retail network in both the Middle East and
Asia, and will enhance its communications, particularly in the
digital realm.

 
asenat
Parfémová maniačka 575 příspěvků 05.04.13 22:45

Jestli jste někdo viděl ten zhruba hodinový dokument o výrobě parfémů, jak se tu na něj někde cca před 14ti dny objevil link, tak tam bylo řečeno: z konečné ceny parfému jde 50% dístributorovi, 30% na marketing, pouze 8% jsou výrobní náklady…

Na poličce 0 parfémů 0 miniatur 0 odstřiků 239 vzorků V tužebníku 21 parfémů
 
yunnan
Znalkyně 335 příspěvků 05.04.13 23:00

Kamarádka před cca 15 lety pracovala v parfumerii v Praze na Vinohradech a doporučené (asi spíš nařízené) maloobchodní ceny vůní jako Dior, Chanel apod. měli od dodavatele dvojnásobné oproti cenám, za které je dostávali. To by odpovídalo tomu, co píše @asenat o zisku distributora.

Na poličce 18 parfémů 6 miniatur 1 odstřik 147 vzorků V tužebníku 15 parfémů
 
slniecko
sv. Parfema z Kecálburgu 6187 příspěvků 05.04.13 23:17

Celé je to strašne zaujímavé, ale najviac ma zaujalo toto:

„Fendi Parfums will enhance its collection
with the launch of a new, highly luxurious women’s fragrance
in the second half of the year.“

:D :dance:
Na poličce 0 parfémů 0 miniatur 0 odstřiků 0 vzorků V tužebníku 0 parfémů
 
barbucha  06.04.13 20:48

@slniecko
No, po tom, co Fendi předvádí v poslední době, bych tím očekáváním tak nehýřila 8)
Koukám, že slibujou i novou verzi u Kenzo Flower…

No, v každým případě to vypadá, že LVMH hned tak nezkrachuje :lol:

 
slniecko
sv. Parfema z Kecálburgu 6187 příspěvků 06.04.13 21:42

@barbucha nádej umiera posledná :nevim:

Na poličce 0 parfémů 0 miniatur 0 odstřiků 0 vzorků V tužebníku 0 parfémů
 Váš příspěvek

Nový článek:

Střihněte si změnu - 7 tipů na krátký sestřih pro všechny věkové kategorie

 

Krátké sestřihy už dávno nejsou jen pro babičky a maniacké pixie slečny. Styl ala kastrol nahradil nespočet variací střihů, díky kterým si je může dovolit každá žena. Včetně vás.

Celý článek »
TOPlist