Ikonické francouzské parfémy aneb Za vším hledej ženu

Čich je esenciálním lidským smyslem, a proto není divu, že aromatické esence pálili již staří Sumerové a Egypťané. Slovo parfém totiž pochází z latinského slovního spojení „per fumum“, což znamená „kouřem“.

* Poznejte příběh těch nejslavnějších parfémů historie. Zdroj: Canva

Ačkoli se za vynálezce prvních parfému považují arabové, kteří zdokonalili techniku destilace a podařilo se jim vyrobit vůbec první éterické oleje, parfém máme spojený hlavně s Francouzi. Když pak půjdeme historií dále, stojí za zmínění, že přímo posedlá parfémy byla v 16. století královna Alžběta I., která si vyžadovala jejich rozprašování na všech veřejných místech, protože nesnášela zápach. Ve Francii se parfém stal populárním během období renesance, kdy Catherine de Medicis (manželka krále Henriho II.) zavedla na francouzském dvoře módu pro parfémy. 



Své největší slávy se parfémy dočkaly ve 20. století, a to především díky ikonickým francouzským vůním jako je Chanel No. 5. Francouzky považují parfém za součást své osobnosti a nikdy bez něj neopustí domov. Parfémy většinou nemění po dlouhá léta. Vůně podle nich definuje to, kdo jste.

Ikonický francouzský parfém Chanel No. 5 a Marilyn MonroeI only wear Chanel No. 5 - slogan kultovního parfému podle Marilyn Monroe. Zdroj: Pinterest

1. Chanel No. 5 od Coco Chanel jako nejslavnější parfém všech dob

V roce 1921 ovládl oděvní dům Chanel se svým Chanel No. 5 parfémem nejen Francii, ale velice rychle i celý svět. Tato kultovní květinovo-dřevitá vůně s aldehydy, ylang-ylang, kosatcem, jasmínem, růží, ambrou, santalovým dřevem a vanilkou učarovala milionům žen hlavně pak v 50. letech. Přední tváří a milovnicí této vůně se stala herečka Marilyn Monroe.

Marilyn Monroe v rozhovoru v roce 1952 slavnostně prohlásila, že v posteli nosí pouze „pět kapek Chanel č. 5“ a nic jiného. Tento slogan se vryl do dějin, stejně tak jako tento ikonický parfém. 


Parfém Shalimar a obrázek indického panovníkaParfém, který pod svým názvem skrývá příběh velké lásky. Zdroj: Pinterest

2. Guerlain Shalimar vůně s milostným příběhem z daleké Indie

Tento parfém byl původně vytvořen v roce 1921 parfémovým domem Guerlain. V roce 1925 byl znovu vydán pro Art Deco v Paříži. Tvůrci se inspirovali romantickým příběhem z dálné Indie. Podle legendy se dvacetiletý princ Khurram setkal s mladou dívkou jménem Arjumand Banu v bazaru, kde pracovala její rodina. Stal se císařem a okouzlen její krásou z ní udělal svou manželku jako Mumtaz Mahal, což znamená „klenot paláce“. Svou ženu miloval natolik, že pro ni nechal po její smrti postavit Taj Mahal. Název vůně Shalimar nese jméno zahrad, kam spolu rádi chodili na procházky.

Je to květinová vůně pro romantické ženy – nejprve ucítíte osvěžující souhru bergamotu a citronu, jasmínu, růži, tonce a sladkému doteku vanilky. V závěru se probouzí aroma kosatce následováno akordy kadidla.

Lahvička parfému Nina Ricci a reklamní leták na tento parfémParfém, který měl po válce vrátit ženskost všem ženám. Zdroj: Pinterest

3. Nina Ricci L’Air du Temps poválečný parfém pro všechny ženy

Tato vůně vznikla v roce 1948, tedy po konci druhé světové války, a ženám, zejména těm pracujícím pro armádu, dala novou naději na lepší svět. Ženy toužily po své ztracené ženskosti a snažily se do svých životů vrátit romantiku a něžnost. Parfém se stal v nelehkých poválečných časech dokonalou harmonií a symbolem znovu nalezené ženskosti a poslem míru, čistoty, svobody a lásky.

Jedná se o jednu z nejslavnějších květinových vůní s tóny karafiátů, hřebíčku, růží, fialek, gardénií, jasmínů a vybraného ovoce. Vychutnejte si také její dřevitě pižmový základ a aldehydy, původce příjemné starodávné mýdlovosti – symbolu čistoty.

Parfém Opium Yves Saint Laurent - lahvička a plakátSlavné Opium vzniklo už v toce 1977. Zdroj: Pinterest

4. Yves Saint Laurent Opium – Skandální sexy parfém

V roce 1977 Yves Saint Laurent uvedl na trh Opium, které se shodovalo s jeho kolekcí podzim-zima 1977 inspirovanou Čínou. Byla to neobvyklá směs pačuli, myrhy a vanilky. Saint Laurent dohlížel na celý tvůrčí proces, od výběru vůní až po tvar lahve či reklamních tiskovin. Vůně způsobila okamžitý mezinárodní rozruch, protože byla pojmenována jako lék (resp. droga). Název tvořil symboliku s ženským sexappealem a afrodiziakálními vlastnostmi této vůně.

Sexy omamná vůně láká sebevědomé, extrovertní ženy, které chtějí být sexy. Tvoří ji bergamot, konvalinka, mandarinka, jasmín, myrha, karafiát, pačuli, ambra, vanilka a opoponax.

Lahvička parfému Miss Dior a reklamní leták na tento parfémPrvní parfém od Diora vznikl díky jeho sestře. Zdroj: Pinterest

5. Miss Dior jakožto pocta pro sestru slavného návrháře

Před více než sedmdesáti lety uvedl Christian Dior na trh svůj vůbec první parfém, který byl poctou sestře Christiana Diora Catherine. Původní inkarnace Miss Dior začala v roce 1947, desetiletí před následnými úspěchy dnes již ikonické vůně J’Adore a Poison.

Catherine Dior byla milovanou sestrou Christiana Diora, která měla styl pařížské elegance, ale byla současně spontánní, drzá a velice odvážná. Byla to velká bojovnice a pro svůj politický odpor byla za války deportována, což navždy poznamenalo Christiana Diora. Tento obraz silné a krásné ženy představuje základy Miss Dior.

Na 1 litr této vonné esence je nutné nasbírat neuvěřitelných 3 000 kg růží z Grasse (město parfémů, Francie). Parfémovaná voda se otevírá notami sladkého pomeranče, krvavého pomeranče, svěžími tóny mandarinky, citronu a kalábrijského bergamotu společně s pikantní vůní čerstvě namletého pepře. V srdci dřímá hvězda této vůně v podobě růže z Grasse společně s damašskou růží a lístky jasmínu. Půvabnou vonnou kompozici uzavírá hřejivé palisandrové růžové dřevo a aroma pačuli.

Kterou z ikonických vůni byste si vybraly? A máte svůj oblíbený parfém?

Autor: Kristina

Práce vás musí bavit a naplňovat a někdy se musí stát něco velkého, abyste si uvědomili, co je v životě důležité. Pro Kristinu to bylo právě mateřství, které nastartovalo její práci pro online media a pomohlo ji určit si priority.

Témata článku

Váš příspěvek

Nejčtenější