Lokální kosmetika: Pravda, nebo jen marketingová strategie?

Lokální kosmetika zní krásně, romanticky, voňavě, zdravě, ekologicky... Jenže místní pleťový krém může mít větší ekologickou stopu, než se na první pohled zdá. Jaké informace hledat na etiketách a na webu firmy? A kde kosmetiku kupovat, abychom doopravdy podporovali přírodu i český trh?

* Nakupovat místní výrobky je zase v módě. Ne každý český výrobek je ale doopravdy lokální. Zdroj: Can

Lokálnost je vlastně takový městský fenomén. Když se zeptáte na jakékoli vesnici na lokální vajíčka, kromě rady se vám dostane i pousmání. Vyhledávat lokální, tedy místní věci, je od nepaměti ten nejpřirozenější způsob, jak dostat to nejkvalitnější zboží a jak podporovat svou komunitu a životní prostředí.

V současnosti zažívají lokální výrobky boom. Řada českých značek roste raketovým tempem, protože roste také náš hlad po udržitelnějších nákupech. Místní původ se teď tolik zdůrazňuje z prostého důvodu: je to trendy! Marketing využívá příběhy zakladatelů a zakladatelek, influenceři nasazují své kůže na testování kosmetiky… a my si nenápadně tvoříme ke konkrétní značce vztah. Skoro máme pocit, že tělové mléko pro nás umíchala sama paní majitelka.

Proč přesto nakupovat lokální kosmetiku?

Marketingové praktiky tady jsou a budou, rozhodně by ale neměly zastínit výhodu věcí z českých obchodů a z místní výroby. Smysl to má především:

  • Ekonomický: Námi utracené peníze nemizí na druhém konci světa, ale vrací se zpět do Česka. Můžeme to vnímat jako podporu naší ekonomiky a zaměstnanosti v Česku.
  • Ekologický: Čím kratší trasa vede od výrobce ke spotřebiteli, tím lépe. Menší dovoz s sebou nese nižší spotřebu paliva a také menší množství obalových materiálů.

Záleží na našich preferencích, jestli nám jde především o šetrné bio zemědělství, férové podmínky na plantáži nebo podporu chráněné dílny, kde vyrábějí krém na ruce. Jak se tedy orientovat v nabídce lokální kosmetiky? Co bychom si měli ujasnit?

Pokud ingredience pocházejí z Česka nebo okolních států, pak jde opravdu o lokální výrobek. Zdroj: CPokud ingredience pocházejí z Česka nebo okolních států, pak jde opravdu o lokální výrobek. Zdroj: C

1) Lokální výrobek nerovná se lokální ingredience

Samolepka „Vyrobeno v České republice“ nezaručuje, že kupujeme ekologicky šetrnou kosmetiku. Zkrátka je potřeba číst ingredience, a to včetně jejich původu. Bambucké máslo nebo avokádový olej se pochopitelně v Česku nevyrábí, ale dováží se přes kus světa. Je tedy na pováženou, zda i takovou kosmetiku označovat jako lokální.

Příkladem jde značka dieNikolai, která se vyrábí mezi rakouskými vinicemi. Její kosmetika stojí na účincích vinné révy. Sám majitel v rozhovoru pro knihu Krásná tvář říká, že nedává smysl, aby pro své výrobky používali bambucké máslo z Afriky. Sice by si jejich pleťová kosmetika nadále udržela nálepku lokální, ale zcela by ustoupili ze svého záměru.

Pusu na to. Rozhovor s Michalou, která vyrábí rtěnky z makového oleje

2) Velká vs. malá firma

Představa, jak náš pleťový krém míchá stará paní v chaloupce uprostřed lesů, je velmi naivní. Výroba kosmetiky v Česku podléhá přísným regulím. Musíte splnit tolik hygienických nařízení, že si každý místní výrobce zaslouží potlesk už jen za to, že se nenechal odradit byrokracií.

Proto se za lokální kosmetiku dá považovat Dermacol, Ryor nebo Manufaktura – zkrátka u nás vznikly a sídlí. Pokud vás ale baví lokální výrobky kvůli podpoře konkrétních lidí, pak spíš budete hledat firmy jako Mýdlovar. Tato značka mýdel živí šestičlennou rodinu, včetně chlapečka s fyzickým a mentálním postižením.

Pocházejí ingredience opravdu z Česka? To je jeden z pohledů, podle čeho vybírat lokální kosmetiku. Pocházejí ingredience opravdu z Česka? To je jeden z pohledů, podle čeho vybírat lokální kosmetiku. 

3) Živíš toho, u koho nakoupíš

S kosmetikou je to stejné jako s knihami. Pokud zamíříte do obřího knihkupectví, necháte tam větší část vaší útraty. Méně peněz z vašeho nákupu budou mít ti, kdo měli s knihou nejvíc práce – spisovatel, překladatel, grafik, redaktor atd. Jak je to u kosmetiky? Velkou provizi necháváte obchodu. Proto je lepší pořídit kosmetiku přímo u výrobce.

Velcí kosmetičtí giganti mají možná obří slevy, ale vaše peníze (tedy jejich zisk) putuje z Česka pryč. Kontakty a sídlo společnosti včetně fakturačních údajů vám napoví víc. Pokud nakupujete on-line, zkuste si místo mezinárodní sítě vybrat obchod sídlící v ČR. Z těch menších českých jsou mi sympatické Biooo, Econea nebo Nuspring. Přeprodávají sice české i zahraniční značky, zároveň mezi jejich hlavní hodnoty patří udržitelnost, ekologie i lokálnost.

Malí výrobci a prodejci přinášejí české ekonomice více než velcí mezinárodní giganti. Zdroj: CanvaMalí výrobci a prodejci přinášejí české ekonomice více než velcí mezinárodní giganti. Zdroj: Canva

4) Kosmetika jako suvenýr

Kosmetickou značku podpoříte nákupem v jejich vlastních obchodech, řadu jich má Manufaktura nebo Havlíkova apotéka. Pokud se dokonce vydáte přímo do podnikové prodejny, uspoříte firmě dost peněz za logistiku a drahé nájmy v obchodních centrech. Pochopitelně kvůli tomu nebudete brázdit republiku křížem krážem, ale jestli se chystáte na výlet nebo dovolenou v Česku, prozkoumejte místní nabídku. Tady pár tipů, které stojí za návštěvu:

  • U skanzenu Botanicus v Ostré nad Labem pěstují a vyrábějí stejnojmennou přírodní kosmetiku.
  • Na letošek mám v plánu výlet do čajovny Nobilis Tilia, která sídlí ve Šluknovském výběžku.
  • Google nechte stranou… kolikrát vám do cesty přijde místní poklad, kolem kterého jdete. Loni jsme na výletě v Jáchymově objevili Bylinkárnu, kde zkušený pan apatykář prodává čaje, potraviny a kosmetiku z ryze místních zdrojů.
Nakupování z místních zdrojů pomůže ekonomii i životnímu prostředí. Platí to u potravin, oblečení neNakupování z místních zdrojů pomůže ekonomii i životnímu prostředí. Platí to u potravin, oblečení ne

5) Kosmetika za hranicemi

Je logické, že americká značka kosmetiky za námi cestovala dál než značka evropská. Nemusíme nutně zůstávat v naší kotlině, abychom byli co nejvíc „eko“. Z Polska jsem si oblíbila přírodní kosmetiku Resibo, ze slovenských se vracím k výrobkům Malinna a Kvitok. Také na Slovensku existuje řada kosmetických značek, které by Češky měly znát.

Přemýšlet o lokálnosti tedy můžeme i s výrobky ze zemí, které leží těsně za hranicemi Česka. Funguje tak i moravský výrobce čajů Sonnentor, který si řadu plodin pěstuje sám, ale některé suroviny odebírá pár kilometrů za hranicemi s Rakouskem. Jinak by je v podobné kvalitě musel odebírat z Krušných hor na druhé straně republiky, což ekonomicky a ekologicky nedává smysl (v podcastu Ekomaniaci o tom mluvil Josef Dvořáček).

Mimochodem, jimi prodávané koření a jiné exotické ingredience stále podporují lokálnost. V místě pěstování přispívají k udržitelnosti přírody i podnikání místních farmářů, třeba férovými cenami. Sonnentor mám ráda, ale jejich placený influencer nejsem – jejich čaje mi popravdě nechutnají.:)

Kupovat českou kosmetiku? Ano!

Jak jsme si ukázali, české výrobky nemusí být 100% lokální. Určitě není nutné zacházet do extrémů a vyhýbat se zahraniční kosmetice. Jen je dobré si uvědomit, že když koupíme kokosový olej od české značky, palmy tu nezačnou růst. Záleží jen na nás, zda (a do jaké míry) bude naše koupelna odrážet naše hodnoty.

Kupujete lokální kosmetiku, nebo vybíráte spíše zahraniční značky? Napište nám do komentáře vaše oblíbence.

Autor: Monika

Minimalistka v dekorativní kosmetice, nadšenkyně do pleťových krémů. Nejraději testuje českou přírodní kosmetiku. Už deset let je věrná jablíčkům DKNY.

Nejčtenější