Klamy reklamy I.

Výrobci kosmetiky jsou vykutálená cháska. Aby nám vnutili co nejvíc výrobků, neváhají jít v reklamě na samou hranu pravdy a vkusu a někdy vykládají takové nesmysly, že i nevzdělanec nechápavě kroutí hlavou. Na jednu stranu jim nelze nic vyčítat, protože konkurence je velká a kdo není pořádně slyšet a neodliší se, ten nepřežije; na druhou stranu se zákaznice, které hlučně propagovaný krém (zase) nevyhladil vrásky, nutně cítí podvedená a klade si otázku, čemu se vlastně dá věřit a čemu ne. Zjednodušeně by se dalo říct, že v reklamě se nedá věřit ničemu... V seriálu o klamech reklamy se občas podívám na několik konkrétních reklam a trochu je rozeberu. Většinou asi budu lehce uštěpačná :) Ale nedá se nic dělat, boj zuří na obou frontách - výrobci vesele kecají a my musíme zůstávat ve střehu!

Lancôme Rénergie Refill

Protivráskové krémy jsou vděčným fackovacím panákem. Kosmetika vám totiž od vrásek nepomůže (nepočítáme-li ty opravdu tenoučké vrásečky, které ještě lze odstranit vygumováním nebo hydratací svrchní vrstvy epidermis), to je práce pro plastickou chirurgii. To ovšem výrobcům nebrání chrlit stále nové zázračné přípravky.

Již více než 20 let umí naše laboratoře vytvořit laboratorní rekonstituovanou kůži“, začíná bombasticky text reklamy. „Naši vědci analyzovali schopnost kůže regenerovat svoji vlastní strukturu. S věkem se schopnost samoobnovy kůže snižuje, tvoří se vrásky.“ To je víceméně pravda, i když není jasné, co měli v marketingovém oddělení přesně na mysli. Cyklus obnovy epidermis se ve stáří skutečně zpomaluje, ale ten nemá s vráskami nic moc společného. Problém je v degradaci kolagenu a elastinu ve škáře, ale to zase nemůže nijak ovlivnit kosmetika (vyjma UV filtrů, používaných ovšem tak 30 let před vznikem problému). „Na základě jedinečných výsledků výzkumů rekonstituované kůže vytvořily laboratoře Lancôme exkluzivní technologii Refill. Tato technologie navrací kůži schopnost opětovné obnovy její vlastní struktury a bojuje proti tvorbě vrásek. Výsledky: okamžitě: pleť je hladká a hebká na dotek. Za 4 týdny: vrásky jsou vyhlazeny, pleť je viditelně omlazena.“ Technologie navrací kůži schopnost opětovné obnovy? Epidermis se umí obnovovat sama, děkuji pěkně, a do škáry se krém nedostane - a i kdyby dostal, pro zničený kolagen nemůže udělat vůbec nic. Když si celé promo přečtete, zjistíte, že nevíte vůbec nic - je velmi mlhavé a nic moc konkrétního neslibuje (kolik vrásek bude vyhlazeno, jakých vrásek, jak?). Obnova vlastní struktury kůže je nicneříkající pojem, za který se schová cokoli.

Složení výrobků Lancôme na webu bohužel neuvádí a není k nalezení ani v databázi Skin Deep. Sliby opětovně vytvářené struktury kůže mi však k tomu, abych se měla na pozoru, stačí bohatě.

Sisley Hydra-Global Intense Anti-Aging Hydration

Sisley je zatraceně drahá značka; krémek na obrázku stojí cca 4500 a o rodinné dvoulitrové balení rozhodně nejde. Text: „Sisley představuje péči o pleť, která aktivuje přirozený hydratační mechanismus v pleti. Zpomaluje proces stárnutí díky rostlinným, minerálním a aromatickým ingrediencím. Hydra-Global funguje ve všech třech kožních vrstvách: udržuje zásobu vody; aktivuje a navyšuje její cirkulaci v pleti mezi buňkami, obnovuje funkci kožní bariéry; zadržuje a fixuje vodu ve svrchní vrstvě pokožky (epidermu). Nejvýznamnější pro Hydra-Global jsou výtažky z malachitu. Pomáhají efektivně chránit buňky proti stárnutí. Působí v kombinaci s rostlinnými výtažky, esenciálními oleji a stopovými prvky. Pleť je intenzivně hydratovaná, dokonale vypnutá, pevná a projasněná.

Jestliže jste si přečetly článek o stavbě kůže, bude vám to všechno velmi povědomé. Rohová vrstva v sobě přece má vodu a k tomu, abychom ji tam udržely, stačí natřít se nějakým vhodným okluzivem, voda se potom nebude vypařovat. Chceme-li přidat další, zvolíme nějaké zvlhčovadlo. K tomu bohatě stačí desetkrát levnější krém z drogerie. Zpomalí to stárnutí? Ne, stárnutí se nevyhneme, můžeme jedině zabránit předčasnému poškození pokožky UV zářením, k tomu je ale potřeba filtr, který v tomto krému chybí. Špetka mletého malachitu minerální filtr nezastoupí. A co ty rostlinné výtažky? Na webu Sisley jsou uvedené éterické oleje z levandule, majoránky a šalvěje, výtažek z kaštanu, mořské řasy, violky, stévie a slunečnice. INCI složení uvedeno není, zkušenost však praví, že všechny tyto látky budou na samém konci seznamu, tedy zastoupené ve zlomcích procent. V takovém množství nemohou pro kožní buňky udělat vůbec nic, i kdyby to nakrásně uměly, éterické oleje navíc mohou alergizovat a nedoporučují se na citlivou pleť. Shrnuto a podtrženo, v krému Hydra-Global není nic, co by stálo za ty peníze, a reklama jen balí do hezkých řečiček něco, co je pravda i bez kosmetiky.

(Divného tvrzení o fungování ve všech třech kožních vrstvách si nevšímejte - jde o chybný překlad. Prakticky tentýž text je na webu Sisley a mluví se v něm o třech úrovních působení. Tři kožní vrstvy si z toho bůhvíproč domyslel překladatel :) )


Reklama


Reklama

Témata článku

 Váš příspěvek

Reklama


Reklama

Nejčtenější