Vrať mě zpět. Kosmetické značky, které chtějí své obaly

Vyhodit obal do popelnice nejde donekonečna. Řada kosmetických značek si uvědomuje, že nese odpovědnost za své výrobky i zákazníky. Které firmy jsou Zero Waste, vybírají své obaly zpět a dávají jim druhý život?

* S odpadem můžete zatočit i na úklidových akcích. A pak si dopřát zasloužený relax. Zdroj: cz.lush.co

Soaphoria

Skleněné zavařovačky a lahve s klipem fungují jako typické pivní lahve – rovnou je koupíte se započítanou vratnou zálohou, která se vám po navrácení odečte z nákupu. Skleněné obaly mají podle velikosti 10 nebo 5 Kč, plastové pak po dvoukoruně. Vše prázdné můžete vrátit v prodejnách nebo e-shopech, kde jste je kupovali. Odebírá je například Nuspring nebo Bioneeds. A pokud nemáte cestu kolem jejich kamenné pobočky, obaly jim můžete také zaslat. Za mě o důvod víc, proč si dopřát jejich božské tělové suflé.

LUSH

Pionýr bezobalové kosmetiky se zbavuje obalů preventivně – díky této značce se spousta konkurence pustila do výroby tuhých šamponů. Lush však stále prodává miliony plastových obalů ročně, recyklaci však bere na svá bedra. Typické černé kelímky, které přinesete zpět do prodejny, odvážejí do Británie, kde je umyjí, nadrtí a vyrobí z nich nové. Loni se jich tu zrecyklovalo 375 tisíc.

Když do kamenné prodejny přinesete 5 prázdných kelímků najednou, kromě dobrého pocitu si odnesete ještě čerstvou masku, třeba legendární Mask of Magnaminty na problematickou pleť. Kelímky jen musí mít víčko a být umyté. V Lushi můžete nechat i víčka průhledných lahví nebo malé kelímky na vzorečky.

Naturinka

Naturinka původně používala plechovky pro své mastičky, bohužel se ale na zpětný odběr neosvědčily – snadno se promáčknuly, a tak nešly znova použít. Proto teď Naturinka soužívá skleněné obaly na krémy, masti a oleje. Také si pochvaluje, že se téměř 100 % obalů mýdel a šamponů znovu vrací do oběhu. Naturinkové obaly můžete poslat nebo vrátit všude tam, kde se prodává. A co nejde vrátit, můžete zkompostovat.

Mylo

Malé butikové značky často lpí na ekologických hodnotách a dávají si záležet na použitých materiálech. To je případ i značky Mylo. Své pleťové zázraky prodává v tmavých skleničkách, které se zatím ukazují jako nejpraktičtější obaly pro znovupoužití. Po vypotřebování můžete vrátit krémy, oleje, odličovací mléka a deodoranty. Přijímají je prodejní místa jako NILA nebo bezobalové obchody. Více o Mylo jsme psali ve článku o slovenských kosmetických značkách.

Biorytme

Česká značka se proslavila především přírodními deodoranty, svůj arsenál ale rozšířila i o pleťovou péči. Do originální plechové dózy vám prodají náplně, abyste už nový obal nepotřebovali. Navrácené obaly jim hygiena zakázala znovu naplnit kosmetikou, proto se zakladatelky rozhodly pro výrobu svíček, kde je zákon benevolentnější. Největší zájem mají proto o své 60gramové obaly, které jsou na svíčky ideální. Vracet je můžete v místě prodeje nebo jim je poslat poštou v minimálním počtu 5 ks. Odmění vás následně poukázkou na 300 Kč v jejich e-shopu. Více o recyklačním programu nadjete na webu Biorytme ».

Anela

Anela je další kosmetická značka, která na své obaly zavedla zálohový systém, vrací podle velikosti 5 nebo 10 Kč. Všechny použité lahvičky nebo kelímky pak dostávají druhý dech. Zakladatelky přesto na svém blogu nabádají zákazníky, aby se snažili využít obaly sami ve své domácnosti nebo dílně a minimalizovali tím dopad na životní prostředí. Budou z nich jistě dobří pomocníci – skleněné kelímky a lahvičky s rozprašovačem mají praktickou velikost i tvar. Více o recyklačním programu Anela »

Kvitok

Slovenská značka Kvitok (dříve zvaná Navia) odebírá vlastní kelímky a lahvičky, ať už ze skla či plastu. Kromě navrácení obalů se značka snaží také obratně předcházet jejich nadužívání, proto je každého výrobu potřeba jen malé množství. Balení tělového krému proto připomíná spíš krém pleťový. Prázdné obaly můžete firmě Kvitok vrátit poštou nebo tam, kde jste kosmetiku koupili. Více o recyklačním programu Kvitok »

M.A.C.

Váhám, zda tuto kanadskou značku zařadit mezi tento výčet. Dekorativní kosmetika M.A.C alespoň obaly recykluje a za šest prázdných skleněných nebo plastových obalů si vyzvednete dekorativní odměnu – rtěnku, lesk na rty nebo oční stíny. Kromě toho obchody M.A.C. přijímají vše od tub, lahviček a dokonce i prázdné rtěnky. Přebírají tak sice zodpovědnost za vzniklé odpadky, nikde se však nedočtete, kam putují a co se s nimi stane.

Recyklace, nebo znovupoužití?

Mnoho značek se v současnosti veze na „zelené vlně“, protože jejich ekologické chování působí dobře nikoliv na přírodu, ale hlavně na zákazníky, kteří chtějí žít v duchu Zero Waste. Péči o životní prostředí má na starosti marketingové oddělení a často výsledná odměna působí trochu směsně. Například Kiehl's vám za 10 vrácených obalů udělí cestovní vzorek. Nic moc…

Abych uvedla na pravou míru – veškeré obaly od konkrétního výrobce můžete ze zákona vrátit do jeho obchodu. Ty by neměly hnout ani brvou a odpad převzít. To ale nic neříká o tom, co se děje s obaly následně. I když se značka chlubí, že přebírá zodpovědnost za „své odpadky“, nikdo vám nezaručí, že je využije k balení svého dalšího výrobku, nebo ho personál vyhodí za obchodním centrem do koše.

Rozlišujme proto mezi tříděním, recyklací a znovupoužitím (anglicky reuse). Jak to tedy dělá vaše oblíbená značka? Prověřit to můžete jednoduše – zeptejte se na prodejně, co se s vámi přineseným obalem stane. Mnoho prodavaček nejspíš zamumlá odpověď, že ho recyklují. Obvykle tím ale myslí, že odpad pouze vytřídí a to znamená jediné: že vaše odpadky vyhodí (doufejme!) do příslušného kontejneru místo vás.

Pokud obaly skutečně recyklují, jako třeba zmíněný Lush, pak už se bavíme o ekologičtějším nakládání s odpadem. Nejšetrnější je však znovudoplnění, tedy 100% recyklace až do posledního kousku, jako dělá třeba Soaphoria, Naturinka nebo Biorythme.

Je vracení obalů eko(logické)?

Pokud posíláte vrácené obaly poštou nebo Zásilkovnou, nabízí se otázka, jestli by vlastně nebylo šetrnější obal jednoduše vytřídit v domácích podmínkách a nezatěžovat planetu dopravou svého balíčku. Co když to ve výsledku napáchá víc škody než užitku?

Například značka Nobilis Tilia na svém webu vysvětluje, že se k podobnému kroku nechystá: „zpětné zasílání použitých skleněných obalů na velké vzdálenosti“ zkrátka nepovažuje za ekologické.

Tento argument má rozhodně své opodstatnění, protože do „ekologické stopy“ je potřeba započítat i náročnost dopravy. Proto se vyplatí posílat jedině větší množství obalů najednou nebo ještě lépe obaly odevzdat osobně v příslušném obchodě. Řada značek využívá jako prostředníky odběru své partnerské prodejny, jako například zmiňovaná Soaphoria.

Úplně nejvíc „eko“ je samozřejmě kosmetika bez obalu a také ta, která za námi necestovala přes půl světa. Lokální bezobalové značky jsou tedy to pravé pro ty z nás, které bolí pohled na přeplněné popelnice.

Vracíte kosmetické obaly, nebo vám to přijde zbytečné?

Autor: Monika

Minimalistka v dekorativní kosmetice, nadšenkyně do pleťových krémů. Nejraději testuje českou přírodní kosmetiku. Už deset let je věrná jablíčkům DKNY.

Nejčtenější