Zdravé opalování: Poznej svůj fototyp, ať se nespálíš

Skoro všichni toužíme v létě po zdravé do bronzova opálené pokožce. Ne všem nám ale bylo při narození přáno a měli bychom problém opálit se i v Africe. Proč tomu tak je? Za všechno může náš fototyp. Co to je a jakou roli hraje při výběru opalovací kosmetiky?

* Znát svůj fototyp je klíčem ke zdravému opalování. Zdroj: Canva.

Proč je dobré znát svůj fototyp?

Fototyp je klíčový hlavně pro zdravé opalování. Je dán intenzitou pigmentace kůže, barvou očí a vlasů. Obvykle platí, že čím má člověk světlejší kůži, vlasy a oči, tím je číslo fototypu nižší a tím je méně odolný vůči slunečnímu záření. Podle stejného klíče se pak rozlišuje také barevná škála studených a teplých typů.

Pigmentace, nebo-li rozvrstvení melaninu, nás chrání před nebezpečným UV zářením. Lidé s nižším fototypem a mateřskými znaménky by si tak měli dát pozor na přehnané nebo nechráněné opalování. Může mít totiž u nich za následek vznik melanomu, nebezpečného nádoru kůže.

Jaký jsem fototyp?

Fototyp 1: Máte světlou pleť s pihami, světlé až nazrzlé vlasy a světlé oči?

Fototyp č. 1. Zdroj: Canva.Fototyp č. 1. Zdroj: Canva.

Tak to patříte do první, nejzranitelnější skupiny našich obyvatel. Vaše pokožka je velmi náchylná ke spálení a chybí jí mnoho ochranných pigmentů. Proto je nezbytné, abyste se (nejen) před sluněním chránili opalovacím krémem s vyšším ochranným faktorem. Nezapomínejte také chránit citlivé uši, nos, oční víčka a dekolt.

  • Opalování: do růžova až ruda
  • Doporučená doba slunění: 5 až 10 minut
  • Ochranný faktor: v Česku stačí SPF 30, k moři si ale zabalte opalováky s SPF 50

Fototyp 2: Máte světlou pleť s pihami, blond až hnědé vlasy a oči modré, zelené nebo šedé?

Fototyp č. 2. Zdroj: Canva.Fototyp č. 2. Zdroj: Canva.

I skupina s druhým fototypem má citlivou pokožku, která na slunci rychleji zrudne a hnědne velmi pozvolna. Chránit by se měla stejně intenzivně.

  • Opalování: do ruda, hnědne velmi pozvolna
  • Doporučená doba slunění: 10 až 20 minut
  • Ochranný faktor: v Česku SPF 20-25, k moři SPF 30-40

Fototyp 3: Máte světlehnědou pleť bez pih, vlasy tmavě blond až kaštanové, oči šedé nebo hnědé?

Fototyp č. 3. Zdroj: Canva.Fototyp č. 3. Zdroj: Canva.

Patříte v Česku mezi nejrozšířenější třetí fototyp, jehož pokožka se opaluje přirozeně do bronzova a málokdy se spálí. Pozor si nicméně i tak dávejte na mateřská znaménka. Pro jistotu je potírejte opalovacím mlékem s vyšším ochranným faktorem.

  • Opalování: do bronzova
  • Doporučená doba slunění: 20 až 30 minut
  • Ochranný faktor: kosmetika s SPF 20-30

Fototyp 4: Máte hnědou až olivovou pleť bez pih, vlasy i oči tmavě hnědé?

Fototyp č. 4. Zdroj: Canva.Fototyp č. 4. Zdroj: Canva.

Majitelé tohoto fototypu mají odolnou pokožku, která na slunci téměř nikdy nerudne a hnědne velmi snadno. Přesto i tak nepodceňujte ochranu před opalováním. Minimálně tím snížíte riziko vzniku rakoviny kůže.

  • Opalování: do hněda
  • Doporučená doba slunění: až 45 minut
  • Ochranný faktor: kosmetika s SPF 5-20
Ochranu v podobě opalovacích krémů používejte při opalování vždy. Zdroj: Canva. Ochranu v podobě opalovacích krémů používejte při opalování vždy. Zdroj: Canva. 

A jak na opalování, aby neškodilo?

  1. Neopalujte se mezi 11. a 14. hodinou. Dobu pobytu na slunci přizpůsobte svému fototypu.
  2. Pořizujte si jen kvalitní ochranné přípravky s dostatečně vysokými UV filtry chránícími před UVB i UVA zářením.
  3. Na začátku opalování používejte opalováky s vyšším SPF, ochranný faktor pak snižujte postupně.
  4. Opalovací kosmetiku aplikujte nejlépe už 30 minut před opalováním.
  5. Zvláštní pozornost věnujte ochraně obličeje – čelu, nosu, uším. Dále pak také vystouplejším místům na těle – nárty, kolena, dekolt.

Podívejte se i na další Arometipy, které s vámi sdílíme »

Autor: Klára

Milovnice zapadlých drogerií a parfumerií. Preferuje spíše osvědčené kousky, ale nezalekne se ani občasného experimentu. A to zvláště, pokud se jedná o novou paletku očních stínů.

Témata článku

Nejčtenější