10 důvodů, proč je spánek tak důležitý

Také koncem roku dobíháte vyčerpaní do pomyslné cílové rovinky? Během svátků se nejspíš oklepete, odpočinete si a začínáte se opět rozebíhat. Nový rok je tady! A my se hned v úvodu, než nabere ty největší obrátky, chceme věnovat důležitému tématu –⁠ odpočinku a spánku.

* Daří se vám během nového roku zpomalit? Zdroj: Canva

Spánek je stejně důležitý jako dobré jídlo. Patří mezi jeden z faktorů zdravého životního stylu a my vám řekneme hned deset opravdu dobrých důvodů, proč je důležité se pořádně vyspat.

1. Špatný spánek souvisí s vyšší tělesnou hmotností

Možná je to překvapující zpráva, ale krátká doba spánku nebo nekvalitní spánek jsou spojeny se zvýšeným rizikem přibírání na váze a obezity u dětí i dospělých. Vliv spánku podle amerických studií může opravdu ovlivnit přibírání na váze, a to hned z několika důvodů včetně hormonů a motivace resp. demotivace ke cvičení, nedostatku energie tedy potřeby více cukru atd.

Pokud se snažíte zhubnout, kvalitní spánek je naprosto zásadní.

Žena se kouká do zrcadla a sleduje, kolik přibrala.Spánek je nejlepší dieta. Zdroj: Canva

2. Kdo dobře spí, ten méně a zdravěji jí

Špatný spánek ovlivňuje také hormony, které regulují chuť k jídlu. Ti, kteří mají dostatek spánku, mají tendenci jíst méně kalorií než ti, kteří spí krátkou dobu.

Spánková deprivace narušuje každodenní výkyvy hormonů chuti a způsobuje špatnou regulaci chuti k jídlu. Právě kvůli hormonu, který stimuluje chuť k jídlu, a snížené hladiny leptinu, hormonu, který chuť k jídlu potlačuje, pak lidé s nedostatkem spánku mají větší chutě na nezdravé a kalorické potraviny.

3. Dobrý spánek pomáhá s koncentrací a pracovní výkonností

Spánek je důležitý pro různé aspekty funkce mozku, jako je soustředění nebo výkon. Když se dobře vyspíme, lépe nám to myslí, mozek je odpočatý a je schopen rychleji reagovat a lépe si poradit se stresem nebo pracovními úkoly. To samé platí samozřejmě i pro studenty a školáky, dobrý spánek zlepšuje nejen soustředění, ale také paměť.

Bylo prokázáno, že špatný spánek zhoršuje funkci mozku.

Žena před spaním poslouchá meditační hudbuDobrý spánek pomáhá s koncentrací i sportovními výkony. Zdroj: Canva

4. Dobrý spánek zlepší sportovní výkon a fyzičku

Bylo prokázáno, že spánek zvyšuje sportovní výkonnost. A je to zcela logické. Více nasbírané energie vám pomůže k podání maximálních výkonů. Společně se správnou životosprávou je spánek důležitý v životě každého profesionálního sportovce.

Kratší doba spánku rovná se horší výkon při cvičení i v normálním životě. Studie na více než 2 800 ženách zjistila, že špatný spánek souvisí s pomalejší chůzí, nižší silou úchopu a většími obtížemi při samostatné činnosti.(1)

5. Špatní spáči mají větší riziko srdečních chorob a mrtvice

Kvalita a délka spánku může mít zásadní vliv na mnoho zdravotních rizikových faktorů, jako jsou chronická onemocnění a srdeční choroby. Lidé, kteří nemají dostatek spánku, jsou vystaveni mnohem většímu riziku srdečních onemocnění nebo mrtvice než ti, kteří spí 7–8 hodin za noc.

Méně než 7–8 hodin spánku = zvýšené riziko srdečních chorob a mrtvice.

Žena cvičí ráno v ložnici jóguDobrý spánek zlepšuje koncentraci i naše sportovní výkony. Zdroj: Canva

6. Spánková deprivace zvyšuje riziko cukrovky

Omezení spánku ovlivňuje hladinu cukru v krvi a snižuje citlivost na inzulín. Spánková deprivace může i u zdravých dospělých způsobit prediabetes již za 6 dní. Mnoho studií ukazuje silnou souvislost mezi krátkou dobou spánku a cukrovkou 2. typu. Špatné spánkové návyky jsou silně spojeny s nepříznivými účinky na hladinu cukru v krvi.

7. Špatný spánek jde ruku v ruce s depresí

Problémy duševního zdraví, jako je deprese, jsou silně spojeny se špatnou kvalitou spánku a poruchami spánku. Až 90 % lidí s depresí si stěžuje na špatný spánek. Nespavost je dokonce spojena se zvýšeným rizikem sebevražd.

8. Spánek zlepšuje imunitu

Pokud na vás něco leze, raději zůstaňte v posteli a pořádně se vyspěte. Je prokázáno, že spánek „léčí“ a že zlepšuje funkci imunitního systému. Především v období chřipek a virových nákaz je proto dobrý spánek opravdu důležitý.

8 hodin spánku může zlepšit vaši imunitní funkci a pomoci v boji proti běžnému nachlazení.

Žena stojí u okna s peřinou a hrnkem kafeSpánek ovlivňuje naše emoce – jak ty dobré, tak ty špatné. Zdroj: Canva

9. Spánek může mít zásadní vliv na vznik zánětů v těle

Spánek ovlivňuje zánětlivé reakce vašeho těla. Špatný spánek je spojen se zánětlivými onemocněními střev a může zvýšit vaše riziko opakování onemocnění.

Jedna studie zjistila, že lidé trpící Crohnovou chorobou, kteří mají nedostatek spánku, měli dvakrát vyšší pravděpodobnost relapsu než pacienti, kteří spali dobře.

10. Spánek ovlivňuje emoce

Když spíme, náš mozek zpracovává emoce. Mysl potřebuje čas, aby rozpoznala a reagovala správným způsobem. Když nebude mít mozek tento prostor na zpracování emocí, převažovat budou ty negativní.

Ztráta spánku snižuje vaši schopnost sociální interakce a zvyšuje přecitlivělost či náladovost. Vědci se domnívají, že špatný spánek ovlivňuje schopnost správně rozpoznávat důležité sociální podněty a zpracovávat emocionální informace. Krom toho, nespavost vede k přecitlivělosti, výbušnosti a přehnaným reakcím.

Zlaté pravidlo „vyspíme se na to“ má opravdu něco do sebe.

(1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17969465/

Autor: Kristina

Práce vás musí bavit a naplňovat a někdy se musí stát něco velkého, abyste si uvědomili, co je v životě důležité. Pro Kristinu to bylo právě mateřství, které nastartovalo její práci pro online media a pomohlo ji určit si priority.

Témata článku

Váš příspěvek

Nejčtenější