U vůní si dejte pozor na karcinogenní látky, říká Milan Spilka z přírodní parfumérie

Milan Spilka se věnuje přírodní kosmetice, dokonce je make-up artista a vedoucí v první české přírodní parfumérie, ve Wonderful. Dále je také bloger a youtuber, který má vlastní kanál s názvem Milano Style.

* Přírodní parfémy nabízejí rozmanité vůně i aromaterapeutické zážitky. Zdroj: JoyStudio, Shutterstock, Inc.

Milane, lákala tě kosmetika už od malička?

Úplně od malička ne. Před 9 lety jsem narazil na kosmetiku Oriflame a stal se ze mě kosmetický poradce. Začal jsem se o kosmetiku zajímat víc, chodil jsem na školení a kurzy líčení. Bylo mi tehdy 24 a od té doby jsem na kosmetice závislý.

Jak jsi se dostal k blogování a natáčení videí?

Dlouho jsem sledoval kosmetické youtuberky, protože jsem měl doma hodně pečující i dekorativní kosmetiky, řekl jsem si, že to také vyzkouším a postřehy z kurzů předám dál.

Kde nejčastěji hledáš informace o kosmetice a parfémech?

Hodně informací získávám v práci, o přírodní kosmetiku se ale zajímám už dlouho. Čtu knížky a hledám detaily na internetu. V dnešní době je jich hodně i tam, ale je potřeba se zajímat do hloubky a čerpat z ověřených zdrojů. To, co řekne firma, může být zavádějící a přečíst si jeden článek často nestačí. Spoustu věcí se dozvím i na kosmetických eventech, ale fakta si ověřuji detailně. Kniha Tajemství kosmetiky od Víta Syrového nebo Doba jedová od Anny Strunecké jsou skvělé. Na ingredience je super i aplikace Think Dirty.

Jak ses k práci make-up artisty v přírodní parfumérii dostal?

Přes můj videoblog, začal jsem tehdy spolupracovat s přírodní značkou Biofficina Toscana a později jsem dostal nabídku práce ve Wonderful.

V čem je ten rozdíl? Prodáváte jen přírodní kosmetiku?

Líbí se mi, že máme v portfoliu více značek, dříve jsem pracoval pro výrobce a tam byl problém v tom, že jsem testoval i přípravky jiných firem. My nabízíme kosmetiku Biofficina Toscana, značku Oliv vhodnou pro citlivou pleť, dekorativní certifikovanou kosmetiku Miss W, L'ODAÏTÈS, Biosolis, Théophile Berthon a Florascent.

Biofficina Toscana je skvělá pro zákaznice, které chtějí přejít z konvenční na přírodní, je cenově dostupná, kvalitní a funkční.
Kosmetiku do Wonderful vybíráme podle kvality i sympatií, většinu výrobců a zakladatelů značek známe i osobně.

Jak se liší přírodní a standardní parfémy?

Největším rozdílem je složení. Přírodní parfém je dělaný z přírodních esenciálních olejů a přírodního alkoholu, výjimkou jsou samozřejmě parfémy olejové. Když už je v konvenčním parfému esenciální olej, tak je tam vedle toho i hodně syntetiky a konzervantů. Ty nejsou vhodné pro pokožku a mohou ji dráždit.

Parfémy z esenciálních olejů jsou specifické, mohli bychom jim říkat niche vůně, protože jsou úplně jiné. V takových vůních můžete právě cítit autentické vůně a lze u nich mluvit o aromaterapeutickém zážitku.

Velkovýrobci dělají vůně tak, aby seděly co nejvíce lidem, aby se masově prodávaly. Často voní hodně podobně. Setkávám se také s tím, že jsou v dražších konvenčních parfémech i složky, které jsou v přípravku k ničemu. Takovým příkladem je třeba karcinogenní antioxidant, konzervant BHT.

Který parfém je u vás mezi zákaznicemi nejoblíbenější?

Nejoblíbenější je Kumquat od Florascent, což je dámská vůně. I když niche vůně jsou tak specifické, že se tolik nerozdělují a bývají unisexové. Kumquat je citrusová, ale jsou z ní cítit i dřeviny. Spoustě lidem připadá výjimečná a jiná než ostatní. Já mám rád polosladkou vůni Wabi nebo Quarzazate, která připomíná orientální vůně a je podobná pánským parfémům.

A jak je to u Florascent s kvalitou a vydrží?

Co se týká výdrže, jednoznačně to říct nejde. Obecně se rozlišují toaletní a parfemované vody. Koncentrace parfum je u těchto vůní složitější, esenciální oleje jsou velmi specifické a pokud je jejich množství velké, lidem nevoní. Rozdíl je také v kvalitě esenciálních olejů. Roland Tentunian (zakladatel značky Florascent) si na kvalitě zakládá. V dnešní době drahé esenciální oleje používá málokdo, protože by značky musely rapidně navýšit cenu.

Výdrž je hodně individuální, ale obecně platí, že vůně s dřevitými tóny vydrží déle než citrusové. Zkoušel jsem i jiné přírodní značky a přišlo mi, že nejsou domyšlené, a něco mi u nich chybělo. Florascent je pro mě mezi přírodními parfémy jednou z nejlepších.

Kolik takový parfém stojí?

Ceny se pohybují od 1 499 Kč, bytové difuzéry stojí okolo 2 000 Kč.

Jaká je tvoje oblíbená vůně?

Baví mě anti-ageing kosmetika L'ODAÏTÈS , její přípravky voní po květu hořkého pomeranče (neroli) a ke značce se pojí krásný příběh. Kosmetiku založily tři sestry, které se rozhodly vytvořit funkční přírodní kosmetiku. Inspiraci našly ve svém dětství, kdy jim babička ukázala tajemství botanické péče. Do kosmetiky předaly i smyslové vzpomínky.

Když byly sestry malé, babička s nimi květy hořkého pomeranče sbírala, dělala z nich hydrolát a namáčela do něj jejich dudlíky. Vedle neroli voní kosmetika i po datlovém nektaru, který jim dávala na veškeré neduhy. Peeling a blahodárný elixír mládí L'ODAÏTÈS je podle původní receptury babičky.

Zkazí se přírodní parfém dřív?

Nezkazí, expirace je stejná jako u konvenčních parfémů – 3 roky. Důležité je skladování, parfémy ani kosmetika by se neměly vystavovat světlu, teplu a měly by se skladovat v suchu.

Jaký právě používáš parfém a jaký je tvůj oblíbený?

Roky jsem si kupoval Paco Rabanne Black XS, ke kterému mám spoustu vzpomínek. Momentálně používám Composition 34 od Florascent.

Autor: Karolína

Pokud si Karolína ráno vybírá rtěnku, je to rozhodování na několik (desítek) minut. Doma má totiž celou komodu kosmetiky. A protože nemá beauty produktů nikdy dost, své postřehy sdílí na svém blogu www.ok-makeup.cz a ráda líčí ostatní.

Váš příspěvek

Nejčtenější