Co letí?

Tigra 03.07.11 18:36

Co letí?

Nezdá se vám, že všechny vůně v mainstreamu ve stejném období voní stejně? Že jo? Myslím, že je za tím móda.
Do roku 2000 mi všechno vonělo jako konvalinky nebo vanilka a to strašné pačuli; pak přišla hořkost, karamel a anýz s Angelem; před 5 rokama ve všem byly jabka (od DG Light Blue) nebo cistrusy a kyselé květy; na to kompotované květiny, nedávno pepř… co cítíte vy?


Reklama

drobececek 03.07.11 18:49
Tigra píše: Že jo?

Jo, souhlas.

A nejen v dnešní době. Třeba taková polovina osmdesátých let je pro mě ve znamení proslazeného úderného chypre s medem nebo balzamy (Poison - Ysatis - Coco).

domenica 03.07.11 20:17

Adin výlet do minulosti (3/2009) :wink: :

Ada píše:
Začátek 20. století: ten byl teprve ve znamení rozmachu moderní parfumerie, byly objeveny a použity nové syntetické látky, vznikly některé základní klasiky, na kterých se staví dodnes - Jicky, L'Origan.

10. léta: emancipace, ženy už nechtěly vonět jako květiny, přestaly nosit korzety, získaly volební právo… V roce 1917 vznikla vůně Le Chypré od Cotyho, po ní Tabac Blond, Mitsouko - takže začátek velkých chyprových vůní a doznívání něžných květinovek.

20. léta: dokončena první fáze emancipace, zkracují se sukně i vlasy, ženy chtějí být nezávislé. Parfumerie objevila aldehydy, v roce 1921 vzniká No. 5. Ten zahájil nejen existenci nové kategorie vůní, ale taky se stal prvním parfémem, který byl pevně spojen s módou. Do té doby návrháři vůně nedělali (s výjimkou Paula Poireta, který ale na parfémy nepohlížel jako na nezbytné doplňky k dotvoření celkové image).
1925 - Shalimar - tehdy byl mnohem svůdnější, kouřovější než dnes, v základu měl cibet, použitý vanilin byl méně čistý a obsahoval zbytky guajakolu a fenolů, které přispívaly k celkové temnosti. Tehdy se mělo ještě zato, že správná dáma takové parfémy nenosí (a správná dáma taky nekouří a netančí necudné tance, třeba tango), ale už se to nedalo zastavit :)

30. léta: situace se trochu zklidnila, později přišla velká krize, počátky nacismu atd. V těžších časech jsou prý vždycky populárnější orientální parfémy. V roce 1931 vzniklo Tabu, z jehož velké smyslnosti dnes zbyly jen trosky.

40. léta: během války moc parfémů nevzniklo, protože všeho byl nedostatek, ale po válce lidé zatoužili po novém luxusu. Do módy přišla svěžest a zelené tóny - viz Miss Dior (1947) nebo Vent Vert (1947). Na výsluní se hřály taky aldehydové parfémy (Le Dix, Ma Griffe) a vrátily se květiny, ale v odvážných moderních kreacích (Fracas).

50. léta: dekáda rokenrolu a také velkých hvězd v drahých róbách. Hodně oblíbené jsou živočišné tóny a svůdné parfémy, velký rozkvět začíná v kosmetickém průmyslu. Parfémy: Youth Dew, Diorissimo, Cabochard - celkem všehochuť.

60. léta: velké změny pro ženy (antikoncepční pilulka, uzákonění potratů), začátek sexuální revoluce. Oblíbené jsou východní ingredience (pačuli - vůně hipíků, kadidlo) a hodně klasických francouzských parfémů je zavrženo jako staromódní. Poprvé je potřeba přepracovat tvář klasiky pro moderní trh. Parfémy: Madame Rochas, Calèche, Fidji, Chamade, Calandre, Y. Objevují se noví, velmi moderní návrháři (Paco Rabanne, Yves Saint Laurent) a pouštějí se i do parfémů.

70. léta: éra diska, punku, feminismu a experimentů. V roce 1973 uvádí Revlon na trh vůni Charlie, která zahajuje éru parfémů coby součástí životního stylu: parfém už si žena nekupuje jen proto, aby hezky voněla, ale aby z ní udělal „něco“, v tomto případě nezávislou, sebevědomou bytost, kterou nemůže nic zastavit. Na trh vstupuje první šperkařská firma: Van Cleef & Arpels s vůní First. Ke konci sedmdesátých let začínají frčet velké, výrazné vůně - Opium (1977), Chloé (75), Oscar (77), Nahéma (79), Byzance (87), Loulou (87), Coco (84), Cinnabar.

80. léta: parfémy ztratily zbytky zdrženlivosti, v módě jsou výrazné, až vulgární vůně, ideálem žen jsou ramenaté dámy z Dallasu a Dynastie. Velkým hitem se stal parfém Giorgio (81), takový moderní Fracas, na který se stály dlouhé fronty. Poison, Samsara… a taky růžový Paris, který byl zároveň moderní a staromódní. 80. léta totiž byla zároveň dost konzervativní, takže i taková vůně se mohla uchytit.

90. léta: na konci 80. let zažil trh - včetně parfémů - propad. Po něm se musela móda opět proměnit. Parfémy se staly něčím, co umožňovalo únik od práce a vůbec reality života (hodně se tehdy začalo mluvit o ekologických problémech a všichni se báli znečištění a škodlivin). Ostatně jeden z nejúspěšnějších parfémů začátku 90. let se jmenuje Escape. Do parfumerie poprvé vstupuje gurmánská kategorie, nejdřív to zkusil Cašmir, ale následujícího roku ho převálcoval megahit Angel. Orientální parfémy už nikdy nebudou jako dřív. Další nový fenomén jsou unisexové vůně (cK One). Začíná móda lehkých svěžích vůní, podtrhujících čistotu (L'Eau d'Issey, Cool Water).

1. dekáda 21. století: velký boom parfémů, každý rok vycházejí stovky nových vůní, často limitovaných edicí nebo parfémů, které na trhu vydrží možná dva roky. Výrobci hodně spoléhají na spotřebitelské testy předcházející uvedení parfému, ze kterých logicky nejlépe vycházejí univerzální, líbivé vůně. K dispozici je spousta nových chemických vonných látek, některé staré jsou zakazovány, parfémy se předělávají, ale také vznikají inovativní kompozice, viz moderní chypre. Firmy jsou skupovány nadnárodními korporacemi, které jsou sice ekonomicky stabilnější, ale v honbě za ziskem trpí parfumérské umění. Nový fenomén: vůně celebrit.
Kajla 03.07.11 20:44

No tak to je báječné shrnutí, jsem si početla, díky…

bagheta 03.07.11 21:01
domenica píše:
Adin výlet do minulosti (3/2009) :wink: :
Ada píše:
Začátek 20. století: ten byl teprve ve znamení rozmachu moderní parfumerie, byly objeveny a použity nové syntetické látky, vznikly některé základní klasiky, na kterých se staví dodnes - Jicky, L'Origan.

10. léta: emancipace, ženy už nechtěly vonět jako květiny, přestaly nosit korzety, získaly volební právo… V roce 1917 vznikla vůně Le Chypré od Cotyho, po ní Tabac Blond, Mitsouko - takže začátek velkých chyprových vůní a doznívání něžných květinovek.

20. léta: dokončena první fáze emancipace, zkracují se sukně i vlasy, ženy chtějí být nezávislé. Parfumerie objevila aldehydy, v roce 1921 vzniká No. 5. Ten zahájil nejen existenci nové kategorie vůní, ale taky se stal prvním parfémem, který byl pevně spojen s módou. Do té doby návrháři vůně nedělali (s výjimkou Paula Poireta, který ale na parfémy nepohlížel jako na nezbytné doplňky k dotvoření celkové image).
1925 - Shalimar - tehdy byl mnohem svůdnější, kouřovější než dnes, v základu měl cibet, použitý vanilin byl méně čistý a obsahoval zbytky guajakolu a fenolů, které přispívaly k celkové temnosti. Tehdy se mělo ještě zato, že správná dáma takové parfémy nenosí (a správná dáma taky nekouří a netančí necudné tance, třeba tango), ale už se to nedalo zastavit :)

30. léta: situace se trochu zklidnila, později přišla velká krize, počátky nacismu atd. V těžších časech jsou prý vždycky populárnější orientální parfémy. V roce 1931 vzniklo Tabu, z jehož velké smyslnosti dnes zbyly jen trosky.

40. léta: během války moc parfémů nevzniklo, protože všeho byl nedostatek, ale po válce lidé zatoužili po novém luxusu. Do módy přišla svěžest a zelené tóny - viz Miss Dior (1947) nebo Vent Vert (1947). Na výsluní se hřály taky aldehydové parfémy (Le Dix, Ma Griffe) a vrátily se květiny, ale v odvážných moderních kreacích (Fracas).

50. léta: dekáda rokenrolu a také velkých hvězd v drahých róbách. Hodně oblíbené jsou živočišné tóny a svůdné parfémy, velký rozkvět začíná v kosmetickém průmyslu. Parfémy: Youth Dew, Diorissimo, Cabochard - celkem všehochuť.

60. léta: velké změny pro ženy (antikoncepční pilulka, uzákonění potratů), začátek sexuální revoluce. Oblíbené jsou východní ingredience (pačuli - vůně hipíků, kadidlo) a hodně klasických francouzských parfémů je zavrženo jako staromódní. Poprvé je potřeba přepracovat tvář klasiky pro moderní trh. Parfémy: Madame Rochas, Calèche, Fidji, Chamade, Calandre, Y. Objevují se noví, velmi moderní návrháři (Paco Rabanne, Yves Saint Laurent) a pouštějí se i do parfémů.

70. léta: éra diska, punku, feminismu a experimentů. V roce 1973 uvádí Revlon na trh vůni Charlie, která zahajuje éru parfémů coby součástí životního stylu: parfém už si žena nekupuje jen proto, aby hezky voněla, ale aby z ní udělal „něco“, v tomto případě nezávislou, sebevědomou bytost, kterou nemůže nic zastavit. Na trh vstupuje první šperkařská firma: Van Cleef & Arpels s vůní First. Ke konci sedmdesátých let začínají frčet velké, výrazné vůně - Opium (1977), Chloé (75), Oscar (77), Nahéma (79), Byzance (87), Loulou (87), Coco (84), Cinnabar.

80. léta: parfémy ztratily zbytky zdrženlivosti, v módě jsou výrazné, až vulgární vůně, ideálem žen jsou ramenaté dámy z Dallasu a Dynastie. Velkým hitem se stal parfém Giorgio (81), takový moderní Fracas, na který se stály dlouhé fronty. Poison, Samsara… a taky růžový Paris, který byl zároveň moderní a staromódní. 80. léta totiž byla zároveň dost konzervativní, takže i taková vůně se mohla uchytit.

90. léta: na konci 80. let zažil trh - včetně parfémů - propad. Po něm se musela móda opět proměnit. Parfémy se staly něčím, co umožňovalo únik od práce a vůbec reality života (hodně se tehdy začalo mluvit o ekologických problémech a všichni se báli znečištění a škodlivin). Ostatně jeden z nejúspěšnějších parfémů začátku 90. let se jmenuje Escape. Do parfumerie poprvé vstupuje gurmánská kategorie, nejdřív to zkusil Cašmir, ale následujícího roku ho převálcoval megahit Angel. Orientální parfémy už nikdy nebudou jako dřív. Další nový fenomén jsou unisexové vůně (cK One). Začíná móda lehkých svěžích vůní, podtrhujících čistotu (L'Eau d'Issey, Cool Water).

1. dekáda 21. století: velký boom parfémů, každý rok vycházejí stovky nových vůní, často limitovaných edicí nebo parfémů, které na trhu vydrží možná dva roky. Výrobci hodně spoléhají na spotřebitelské testy předcházející uvedení parfému, ze kterých logicky nejlépe vycházejí univerzální, líbivé vůně. K dispozici je spousta nových chemických vonných látek, některé staré jsou zakazovány, parfémy se předělávají, ale také vznikají inovativní kompozice, viz moderní chypre. Firmy jsou skupovány nadnárodními korporacemi, které jsou sice ekonomicky stabilnější, ale v honbě za ziskem trpí parfumérské umění. Nový fenomén: vůně celebrit.

""http://yoursmi­les.org/tsmile/ru­lez/t2019.gif:http://yoursmiles.org/…ez/t2019.gif krásně počteníčko

drobececek 03.07.11 21:11

Ale ke konci trochu depresivní.

Tigra 03.07.11 22:20
drobececek píše:
Ale ke konci trochu depresivní.

To je normální vývoj, ta devalvace; koukni, jak to dopadlo po vynálezu knihtisku, píše a čte každej blb…ale vzdělanci zůstávají, sice stranou, ale o to důležitější pro rozvoj světa a významnější pro společnost - a jsme MY!!! Přece. :mrgreen:

Tady je možná správné místo na dotaz - jaký je vztah mezi aldehydy a chypre? Všimla jsem si, že i tady se to dost zaměňuje, že stejné vůně nazývají (dle mého) odbornice oběma jmény (např. některé Chanely) ?

drobececek 03.07.11 22:58
Tigra píše:To je normální vývoj, ta devalvace; koukni, jak to dopadlo po vynálezu knihtisku, píše a čte každej blb…ale vzdělanci zůstávají, sice stranou, ale o to důležitější pro rozvoj světa a významnější pro společnost - a jsme MY!!! Přece. :mrgreen:

I to je depresivní. Třeba v knihovně - při pohledu na police s novinkami mě brní zuby. Když pak čekám na „odbavení“ a nějaká mamina přede mnou si půjčuje pět titulů s názvem typu Osudová vášeň , připadám s s Goldingem v ruce jako mimozemšťan.

Tigra píše:Tady je možná správné místo na dotaz - jaký je vztah mezi aldehydy a chypre? Všimla jsem si, že i tady se to dost zaměňuje, že stejné vůně nazývají (dle mého) odbornice oběma jmény (např. některé Chanely) ?

Myslíš třeba Ysatis? Já bych řekla, že tam žádný vyložený vztah není, prostě nějaké chypre vůně obsahují i aldehydy. Díky tomu je třeba Ysatis ze začátku trochu studený čumák.

Ronna 07.07.11 10:47

Já mám pocit, že v mainstreamu letí růžový pepř, ten byl jednu dobu snad ve všem.
Co se týká niche značek, každá teď chce mít svůj oud. A opisuje se, tak jako ve všem, ale kdo je leader? Lutens? Mně by se to líbilo, ale jak kdy. Konkrétně ty jeho karafiáty když navedou pár ostatních na další zpracování karafiátu, budu jen ráda.
Kdo jsou podle vás leadři přicházející s nápady?

Tigra 07.07.11 11:48

Frederic Male, myslím - nebo to je jen odkladiště dobrých, ale komerčně neúspěšných nápadů?

Kamikaii 29.07.11 18:30

Toto léto jsou zas všude růže, ne? A ty já ted´zrovna nějak nemůžu :roll:

Fleur 29.07.11 20:30

A předtím kosatce, jasmíny…
Letošní rok mi opravdu přijde hodně „růžový“, co se vůní týče.

albeni1 30.07.11 12:18

Je to tak, všude růže. A liči. Čekám na velkolepý návrat ambry. Doufám že se dočkám.

maricka 31.07.11 22:32
albeni1 píše:
Je to tak, všude růže. A liči. Čekám na velkolepý návrat ambry. Doufám že se dočkám.

Návrat růže mi nevadí. Vadí mi spíše, jak je zpracovaná. Konkrétně Ungarova Diva Rose je doslova Chloé 2008 přes kopírák. Také koncept flakónu je podobný - retro. To samé myslím využila i značka Givenchy při uvedení Eaudemoiselle - opět retro růže a retro flakón (naštěstí tam ta podoba s Chloé nebyla vůbec, růže a la Givenchy jsou zase jinak staromódní).

Pak in je samozřejmě růžový pepř, ale pomalu začínám sledovat i nástup růžových moderních chypré - nejdříve Narciso Rodriguez, pak třeba SJP Lovely, Guerlain Idylle a nyní Jil Sander Eve, pokud mne složení a prezentace neklamou.

shanin 01.08.11 18:06

Retro flakony se mi líbí, narozdíl od té růže. :-)


Reklama

 Váš příspěvek

Reklama


Reklama