Le Jardin Retrouvé: návrat zahrady vůní

Nedávno proběhla Facebookem a Instagramem nabídka, jíž se prostě nedalo odolat. Šlo o možnost objednat si tři vzorečky vůní zcela zadarmo. Žádná symbolická cena a žádné poštovné. Michel Gutsatz takto vsadil na sociální sítě, aby rozšířil povědomí o své pařížské značce Le Jardin Retrouvé.

Místo placené reklamy zainvestovala rodina do štědrých vzorků, pěkného balení, barevných látkových pytlíčků a posílá tři vzorky všem, kteří si o ně požádají na jejich webových stránkách.

Z Petrohradu do Paříže

Ale Le Jardin Retrouvé není tak úplně novinka. Za krásným jménem (nalezená zahrada) a krásnými vůněmi najdete bohatou historii, která začíná v Petrohradu.

Tam se, v rodině chemika Davida Gutsatze narodil Yuri, zakladatel značky. V divokých a zmatených dobách po komunistickém převratu v Rusku byla rodina rozdělena a malý Yuri odjel do Berlína s matkou. Otec však zůstal v Sovětském svazu.

V devatenácti letech se Yuri díky přátelům dostal do Paříže s vízem i pracovním povolením a získal místo v Parfums Mury, tehdy velmi žádané značce. Tím byl zpečetěn jeho další osud. Ač tomu před oním momentem nic nenasvědčovalo, z Yuriho se stal uznávaný parfumér a jeho cesta vedla až k založení vlastní značky.

Cesta to samozřejmě nebyla jednoduchá, Yuriho kariéru přerušila válka a francouzská cizinecká legie. Přes všechny tyto peripetie dokázal Yuri vystudovat parfémovou školu v Grasse a stát se parfumérem ve velké společnosti Roure, která se zabývala tvorbou vůní na zakázku módních značek jako byly Jacques Fath, Nina Ricci, Piguet a další. Podobně jako například dnešní Firmenich. Jen s tím rozdílem, že tehdy byli parfuméři bezejmenní. To až dnes se konečně začíná klást důraz na to, aby se k zákazníkům dostalo jméno parfuméra, který vůni vytvořil.

Společnost Roure vyslala Yuriho i s rodinou na konci padesátých let do Indie, kde v Bombaji šest let řídil pobočku firmy. Když se vrátil zpátky do Francie, zjistil, že se z parfumerie stal masový průmysl podřízený marketingu a diktátu snižování nákladů. Pryč byla výlučnost, individualita i elegance.

Vizionář Yuri

Tento stav věcí Yuriho hluboce pobuřoval, až jeho nespokojenost vyústila v roce 1975 v založení vlastní značky – Le Jardin Retrouvé. Tím se vlastně stal prvním v odvětví později definovaném jako niche, i když se prvenství oficiálně přisuzuje značce L'Artisan. Yuri byl ale také parfémovým kritikem, napsal několik publikací a působil jako prezident Société Française des Parfumeurs. Je také autorem myšlenky uchování parfémů pro příští generace, která vyústila v založení Osmothéque ve Versailles.

Své vůně tvořil na základě svého instinktu a přesvědčení, nikoli s myšlenkou na zisk. Chtěl vrátit do centra pozornosti samotnou tvorbu parfémů, kvalitu složek a francouzskou parfémovou tradici. 15 let v tomto duchu vedl svou firmu, dokud ji ve věku 85 let nepředal své manželce a synovi Denisovi. Po smrti manželky se ale už o firmu pořádně nikdo nestaral. Až do letošního roku.

Návrat ztracené zahrady vůní

V roce 2016 se syn Michel Gutsatz se svou ženou Clarou rozhodl obnovit tradici značky Le Jardin Retrouvé. I když byl starý rodinný dům prodán, stále uchovávali rodinné stříbro: staré zápisníky s formulemi a lahvičky se složkami.

Michel s Clarou obnovili sedm Yuriho vůní a drželi se původních receptur tak, jak jen to bylo možné v dnešních dobách restrikcí. A skutečně vůně, které jsem měla možnost vyzkoušet, působí jako z jiné doby. Jsou starosvětsky milé a nekomplikované a přitom je v nich znát kvalita složek.

I balení je prostě úchvatné. Každou vůni dostanete v neceséru, který obsahuje 125 ml vůně v hliníkovém flakonu, dva skleněné sítotiskem zdobené plnitelné flakonky – větší na poličku a menší do kabelky a k tomu skleněný trychtýřek na přelití. To vše za 120 - 150 EUR, což je v dnešních dobách cena více než příznivá. Každou součást lze samozřejmě objednat i zvlášť. Rozesmála mě formulace proč kupovat náhradní kabelkový flakon: „Kočovná povaha těchto malých kluků způsobuje, že někdy zůstanou opuštěni.“

Moc se mi líbí tento concept obnovení tradice tak vzácný v dnešní uspěchané době plné projektů, které rychle vzniknou a stejně rychle upadnou v zapomnění. Yuriho kritika podřizování se diktátu marketingu je i v současnosti aktuální. Úspěch jeho „nalezené zahrady“ dokazuje, že prosperity a respektu lze dosáhnout, aniž bychom položili duši na oltář peněz.

Autor: munu

Autorka je kmenovým autorem blogu frangipani.cz

Témata článku

Nejčtenější