Rozhovor bez obalu: Jaká značka ušetří až 90 tun plastu ročně?

Britská společnost Lush se vyznačuje především tím, že k ruční výrobě kosmetiky využívá vybrané ingredience z etických a udržitelných zdrojů. Značku si oblíbí každý, kdo dává přednost kvalitě, ctí přírodu a touží po veganské kosmetice. Jaká je hlavní filozofie Lush a proč tato značka nepotřebuje reklamu?

* V Lush si můžete vyrobit kosmetiku sami. Naučí vás to. Zdroj: Lush.

Nejen o tom jsme si povídali s Hanou Vitáskovou, shop manažerkou na prodejně v pražském Palladiu.

Když se řekne Lush, vybaví se mi „nahá“ kosmetika bez obalu. Nabízíte toho ale mnohem více. Jaká je vaše filozofii?

Hlavní filozofií značky Lush je vyrábět a nabízet čerstvou, 100% vegetariánskou, z 95 % veganskou, ručně vyráběnou kosmetiku, která přináší radost a užitek nejen našim zákazníkům, ale také planetě. Už od založení firmy se velmi silně vymezujeme proti testování na zvířatech a aktivně podporujeme výzkum nových metod testování kosmetiky bez použití zvířat.

Velká část našich produktů – zhruba 65 % je tzv. nahatá, jak zmiňujete, to znamená zcela bez obalu. U kosmetika, která obaly vyžaduje, používáme výhradně recyklované a recyklovatelné materiály. Vždy jsme byli také průkopnickou a aktivistickou společností. Pořádáme kampaně a spolupracujeme s charitativními skupinami a aktivisty bojujícími za lidská práva, práva zvířat a ochranu životního prostředí.

Můžete popsat jaké ingredience se nejčastěji v kosmetice Lush objevují, a které tam naopak rozhodně nenajdeme?

Hana Vitásková pracuje v Lush už devátým rokem. Zdroj: Lush.Hana Vitásková pracuje v Lush už devátým rokem. Zdroj: Lush.

Nejčastěji jsou to čerstvé a přírodní složky – není výjimkou, že se do produktu přidávají např. celé kusy čerstvého ovoce. Tam, kde je to potřeba, používáme také bezpečnou syntetiku. Záleží nám na kvalitě našich ingrediencí a na tom, jaký má jejich produkce dopad na lokální komunitu i planetu.

Nakupujeme od drobných farmářů, komunit a projektů, které pracují na regeneraci sociálního i životního prostředí. Krásným příkladem je třeba kakaové máslo ze Sierra Leone, kde zemědělci pomáhají znovuzalesňovat deštný prales a rozšiřovat regenerativní zemědělské praktiky.

V naší kosmetice naopak rozhodně nenajdete přísady, které by byly testovány na zvířatech nebo nedostatečně prověřené syntetické složky.

Proč jste zvolili cestu bezobalové kosmetiky?

Jak říká Mark (Mark Constantine, zakladatel Lush, pozn. red.) – vedlo nás k tomu přesvědčení a selský rozum. Zdroje na naší planetě nejsou neomezené. V době, kdy se z velkého množství vyprodukovaného odpadu, zvláště pak plastů, stává čím dál tím větší problém, je pro nás výroba bezobalové kosmetiky naprosto logickou volbou.

Bezobalové produkty jsou stejně účinné jako ty, které se prodávají v obalech a pro zákazníka často i cenově dostupnější. Obalové materiály běžně tvoří až nadpoloviční cenu.

Značka myslí na planetu, jejíž zdroje nejsou neomezené. Zdroj: Lush.Značka myslí na planetu, jejíž zdroje nejsou neomezené. Zdroj: Lush.

Díky výrobě „nahaté“ varianty tak můžeme investovat více peněz do kvality ingrediencí, férově zaplatit jejich pěstitelům i našim zaměstnancům. A v neposlední řadě se věnovat podpoře neziskových organizací, které bojují právě třeba za ochranu životního prostředí.

Vedle toho je také naší filozofií osobní přístup – místo, aby se zákazník musel snažit rozhodnout o koupi na základě informací na produktovém štítku, náš personál s ním probere jeho potřeby a pomůže mu vybrat přesně to, po čem touží.

Máte nějaké statistiky, kolik se ušetří obalových materiálů?

Jsou to celkem jednoduché počty. Například za poslední měsíc jsme v České republice prodali přes 600 kusů nahatých šampuků – jeden šampuk vydrží stejně dlouho jako tři 250 ml lahvičky tekutého – to je skoro 2000 kusů ušetřených plastových lahviček.

Tam, kde jsou obaly potřeba, používáme recyklovatelné materiály – kelímky a lahvičky se vyrábějí ze 100% pospotřebního recyklovaného plastu (PCR). Díky tomu každý rok ušetříme přibližně 65 tun oxidu uhličitého a 90 tun původního, dosud nepoužívaného, plastu nebo 800 barelů ropy.

Koupelové bomby milují děti i dospělí. Zdroj: Lush.Koupelové bomby milují děti i dospělí. Zdroj: Lush.

Některé kosmetické kousky jsou hodně originální – například pasta v tabletkách… Jak vlastně funguje čištění zubů tímto způsobem? A jakou další netradiční kosmetiku v Lush najdeme?

Zubní pasta v tabletkách funguje skvěle, tabletka po rozkousání v ústech napění a zuby si pak vyčistíte klasicky kartáčkem. Díky obsahu jedlé sody i jemně bělí a třeba tabletky Boom obsahují aktivní černé uhlí, které ještě více podporuje bělící účinek. Netradičních kosmetických pomocníků u nás najdete opravdu velké množství.

Hodně populární je například sprchové želé vyrobené z karagenanu – extraktu z mořských řas, které je poměrně zábavnou alternativou ke klasickým mýdlům a sprchovým gelům. Kromě nahatých rtěnek vyrábíme také nahaté korektory, podkladové báze nebo rozjasňovače.

Rtěnky se prodávají v rozložitelném obalu z rostlinných vosků, který si doma jednoduše sloupnete a náplň pak vložíte buď do našeho znovupoužitelného pouzdra nebo do jakéhokoli prázdného pouzdra od rtěnky, které doma máte. Myslím, že zrovna nahatý make-up je perfektní ukázkou toho, že zbytečné obaly opravdu nejsou zapotřebí.

O značce Lush je známé, že o sobě nedává vědět reklamou. Je to tedy tak, že sázíte na spokojenost zákazníků a doporučení dál?

Ano, máte pravdu. Místo reklamy dáváme peníze raději do kvalitních ingrediencí. Spolupracujeme s influencery i médii, ale nikdy placenou formou a hodnocení kosmetiky necháváme na jejich vlastním názoru a zkušenostech s nimi.

Jsme také poměrně aktivní na sociálních sítích, hlavně na Instagramu. Naše týmy na obchodech si samy vedou instagramové účty, což jim umožňuje být v přímém kontaktu se zákazníky i v online prostředí. Nejdůležitější je pro nás ale, jak správně říkáte, doporučení našich zákazníků, špičkový zákaznický servis proto vždy byl a bude naší prioritou.

Lush přináší i limitované edice, například valentýnské. Zdroj: Lush.Lush přináší i limitované edice, například valentýnské. Zdroj: Lush.

Chystá Lush nějaké novinky na rok 2021?

Chystáme sezónní limitované kolekce produktů – kromě valentýnské kolekce, která je již nyní v prodeji na obchodech a na e-shopu, to bude také velikonoční kolekce a speciální kosmetika určená ke Dni matek a ke Dni otců a samozřejmě i nějaké celoroční novinky.

Povězte ještě, jaký kousek od Lush máte vy osobně nejraději?

Je těžké vybrat jen jeden, favoritů mám spoustu, moje koupelna vypadá tak trochu jako mini Lush obchod. Momentálně nejvíc ale používám naše tuhá krájená mýdla  – jsou pro mě mnohem příjemnější alternativou k dezinfekci. Také tělový krém Charity Pot, který je pro mě takovým ztělesněním Lush filozofie v kelímku a krásně vyživuje a chrání pokožku, což oceňuji hlavně teď v zimě a při častém mytí rukou.

Máte oblíbený kousek od Lush, bez kterého se zkrátka neobejdete?

Autor: Martina

Dekorativní kosmetiku vybírá velmi pečlivě s ohledem na citlivou pokožku. Miluje výrazné rtěnky a jemné oční stíny a minimalistické řasenky. Velmi ráda objevuje novinky z oblasti dekorativní i pečující kosmetiky.

Nejčtenější