Pečujte o svůj nos, vyplatí se to!

Čich. Nejvíc opomíjený smysl. Pokud se hlouběji nezabýváme parfémy, vínem nebo jinými gurmánsko-čichovými prožitky, nebereme tento smysl téměř vůbec vážně. Jedině snad ve spojení s negativním prožitkem, když nám něco zapáchá.

Přitom čich je minimálně stejně důležitý jako ostatní smysly. A to nemám na mysli jen ten prazákladní důvod k používání čichu – varování před nebezpečím. I dnes může čich zachránit život nebo aspoň zdraví. Takový plyn není vidět, ale je cítit. Kouř nás může varovat před požárem ještě než uvidíme plameny. Stejně tak pach zkaženého jídla varuje před jeho požitím.

Cítím, tedy jsem

S jídlem vůbec je čich spojen víc, než si je asi většina lidí vědoma. Chuťové buňky jsou totiž schopny rozeznat jen čtyři základní chutě – sladkou, slanou, kyselou a hořkou. Občas se k nim přidává pátá chuť nazvaná umami. Je prý něco jako chuť glutamátu. A už se mluví i o šesté – chuti sacharidu.

O všechny ostatní chuťové nuance se ve skutečnosti starají buňky čichové. Ztráta čichu tedy způsobí zároveň částečnou ztrátu chuti. Jestliže ztratíte čich, nebudete schopni rozeznat například chuť masa od brambory, obojí bude prostě slané.

Asi jsme všichni něco takového už zažili, například při nachlazení. Když mám rýmu, nejen, že skoro nic necítím, ale všechno mi chutná stejně, „jako seno“.

Čichové poruchy

Ztráta čichu při nachlazení je jen dočasná nepříjemnost, kterou neřešíme, protože čekáme, že to přejde s vyléčením. Ani by nás nenapadlo, že se čich vrátit nemusí. Ale on skutečně nemusí. Existují případy trvalé anosmie (ztráty čichu) a mnoho dalších poruch. Sama jsem zažila asi týden trvající stav phantosmie. To je porucha, kdy cítíte něco, co ve skutečnosti neexistuje. U mě to byly výfukové plyny. Po přechozeném nachlazení a delším pobytu na rušné ulici jsem se týden nemohla zbavit pocitu, že cítím auta pořád a všude. Musím říct, že to byl velice psychicky náročný zážitek. A to nemluvím o kamarádce, která mě posílala k lékaři, protože mám určitě nádor na mozku.

Nejen nemocemi, infekcemi či poraněním můžeme přijít o čich. Negativně na tento smysl působí i znečištěné ovzduší či postupující věk.

Naštěstí jsou metody, jak o čich pečovat, a také jak si jej vycvičit. Jak známo, parfuméři či sommeliéři, kteří se tím živí, mají čich daleko vyvinutější než my ostatní. Viktoria Minya mi v rozhovoru řekla, že čich je jako sval. Tréninkem se bude zlepšovat. Ona sama například pozná, když někdo o tři místnosti dál otevře ledničku.

Jak tedy na to, aby nám náš nos dobře sloužil co nejdéle?

Asi vás nepřekvapím, když řeknu „Čichejte!“. Čichejte k jídlu, než ho sníte, k pití než ho vypijete. Ale čichejte i k věcem, ke kterým se běžně nečichá. Třeba k materiálům. Jak voní kov? A dřevo? Sluncem zahřátý písek? Zkuste si to. Zajděte si do kuchyně, tam je nepřeberné množství materiálu k tréninku. Nebo do květinářství. Zaběhněte do lesa čichnout si ke kůře, k mechu… Uděláte to nejen pro svůj nos, ale i pro zdraví celkové.

V lese dýchejte zhluboka, ale jinak je při rozeznávání vůní doporučováno spíše několikeré rychlé čichání (jako pes), než hluboké dlouhé nasávání.

Čichejte ráno. Dle odborníků jsou smysly nejbystřejší brzy ráno. Vyberte si tři až pět vůní a ráno, než se nastartujete do nového dne, zkuste nad nimi chvíli meditovat. Nejen, že si zlepšíte čich, ale váš den začne pozitivně. Postupně pak zkoušejte vůně rozeznat se zavřenýma očima.

A když žádné nemáte zrovna k dispozici? Zkuste mentální cvičení: po dobu jedné minuty si představujte nějakou konkrétní vůni, jako třeba banán, žampiony. Pomoci může fotka předmětu, jehož vůni si představujete.

Vůni popište. Přemýšlejte nad ní, rozebírejte a přirovnávejte. Spojujte s barvami, hudbou či jiným uměním.

Čichejte k potu. „No fuj! Fakt k potu?!“ Ano, odborníci totiž zjistili, že některé steroidy, které pot obsahuje, zvyšují množství receptorů v nose. Už vidím ty poznámky, že si toho v MHD užijete dost. Ale zkuste tedy občas ten vlastní.

Pokud to opravdu s péčí a posilováním čichu budete myslet vážně, měli byste vědět, že je dobré se vyhýbat znečištěnému ovzduší. Jenže to bychom asi v zimě museli opustit Českou Republiku. Je také dobré se vyhýbat potravinám, zvyšujícím tvorbu hlenů, jako mléko, sýry, jogurty… Naopak výborný je zinek, takže jezte čočku, slunečnice, pekanové ořechy, a nebo třeba ústřice.

Cvičení dělá mistry. Pokud si vědomě budete rozšiřovat své čichové dovednosti, svět se pro vás stane pestřejším. Lidský čich dokáže rozeznat až desítky tisíc různých vůní. Objevujte je a užívejte si je.

Autor: munu

Autorka je kmenovým autorem blogu frangipani.cz

Témata článku

Nejčtenější