Dárky pro holky: jak koupit levnou vůni

Vánoce se blíží, to je na Arôme tradičně (ehm) doba pro tipy na parfémové dárky. I letos bych ráda přihodila nějakou tu praktickou radu: třeba rádce pro ty, kteří chtějí udělat ne moc drahou radost dospívající slečně.

Abych negeneralizovala, levné vůně z drogerií nejsou samozřejmě určeny jen pro mladé holky (a kluky), to je však hlavní cílová skupina: tyto vůně nebývají drahé, často nesou jméno celebrity přitažlivé právě pro mládež a mívají jednoduché, lákavé názvy jako Divoká růže, Růžová princezna, Zakázané ovoce apod.

Než své dceři, sestře nebo přítelkyni koupíte takovou vůni, zjistěte si, jestli to nebude danajský dar. Stačí se podívat na uživatelky Arôme, je mezi nimi spousta velmi mladých děvčat, která se zajímají o úplně jinou třídu parfémů. „Mladá“ neznamená automaticky „opitelná rohlíkem“.

Běžných vůní je spousta kategorií, nikových ještě víc, ale drogerkové vůně se s trochou nadsázky dají rozdělit do dvou skupin: svěží a sladké. Za tu cenu zkrátka nelze čekat moc velkou variabilitu a nečekejte ani ohromující kvalitu. Mezi levnými parfémy lze najít skvosty, jen je to jako nakupování v second handu: musí se odházet hodně hlušiny, než se ten diamant najde.
Levné vůně jsou si velmi často podobné, když jich vyzkoušíte víc nebo je budete používat delší dobu, nejspíš zjistíte, že už vám tato skupina nic nového nenabízí. Proč ta podoba? Parfémy se vyrábějí z různých vonných látek, v dnešní době často syntetických. Cena těchto látek ovlivňuje cenu výsledné vůně; a rozhodně neplatí, že syntetika jsou vždy horší než přírodní materiály a levná syntetika horší než ta drahá. Při nižší nastavené ceně má však parfumér logicky k dispozici omezenou paletu složek. A jsme u toho: chcete-li např. vyrobit parfém s vůní jasmínu, některých receptur se musíte vzdát a vybrat jednu z těch levnějších, kterých není nekonečné množství.

Na vývoj parfému také není tolik času a peněz jako u dražších vůní. Parfumér nemůže dva roky zkoumat a ladit nejlepší kompozice (už proto, že životnost některých celebrit je ještě kratší). Proto se hodně používají osvědčené kombinace a předpřipravené akordy, nebo se využije již hotová vůně (parfuméři a velké parfémové firmy, u nichž si většina značek zadává výrobu takřka na klíč, mívají natvořeno do zásoby).

Heidi Klum se svou vůní Shine (via buzzbox.com)Heidi Klum se svou vůní Shine (via buzzbox.com)

Proč je vůně parfémů - a bohužel nejen z nejlevnější kategorie - někdy tak podobná vůni aviváže, pracího prášku nebo osvěžovače? Na parfemování těchto výrobků se používají úplně stejné vonné látky jako do parfémů, většinou ty nejlevnější, proto se tyto dva světy mohou prolnout. Výrobci domácí chemie už také ve snaze zalíbit se zákazníkovi vyzkoušeli ledacos, takže jestliže dříve měli lidé s osvěžovači spojenou jen vůni levandule nebo citrónu, dnes je škála daleko širší.

Říkáte si po takovém depresivním úvodu, proč byste měli levné vůně vůbec kupovat, ještě k tomu jako dárek? Jak už jsem psala, jsou mezi nimi hezké vůně, a většina lidí je i s jednoduchým parfémem spokojená - ne každý má tak rozmazlený nos jako zasloužilé Aromačky. Pro začátečníky, kteří zatím používali jen deodoranty, bývají levnější vůně někdy vstupní branou do parfémového světa (začíná to marjánkou za pár stovek a končí exkluzivním kokainem, který stojí majlant a musí se shánět po všech zahraničních čertech, však to znáte). A -náctiletí ocení i jméno oblíbené celebritky. A rodiče cenu.

Až budete vybírat pro někoho, kdo si neřekl, kterou vůni by přesně chtěl, musíte jich pár vyzkoušet. Není nutné zkoušet desítky vůní a hledat tu nejkrásnější, v této cenové kategorii to nemá moc smysl. Účelem zkoušení je spíš eliminovat nepovedené vůně. Mezi drogerkovkami mají obvykle podobu přeslazených, vlezlých parfémů - a to se pro mladou holku zrovna nehodí. Který rodič by chtěl, aby jeho -náctiletá dcera páchla jako hampejz?

Jednou takovou je Shine od modelky Heidi Klum. Název napovídá, že byla snaha vytvořit intezivní zářivou vůni, ale nepovedlo se. Pikantní je, že sama Heidi prý při představení uvedla: „Chtěla jsem, aby [vůně] byla smyslná a ženská, ale aby zároveň voněla luxusně a draze - myslím si totiž, že laciných a přeslazených parfémů už je dost.“ Pod Shine jsou podepsáni hned tři zkušení parfuméři (Aurélien Guichard, Jean Guichard, Olivier Pescheux), ani to ovšem nezabránilo katastrofě: Shine je silná, protivná, pronikavá; květiny, vanilka a pižmo z ní táhnou na sto honů. Naslepo nebrat!

#IMG-FLACON-11791#
Poněkud nebezpečné jsou vůně zpěvačky Christiny Aguilery: zkoušela jsem už Inspire, By Night a Christina Aguilera, a ve všech případech jde o parfémy s citelnou dávkou vanilky a květin, někdy i sladkého ovoce. Secret Potion, kterou jsem otestovala tentokrát, se od nich moc neliší. Snad jen tím, že začátek je umírněný a překvapivě dobrý (sušší, téměř dřevité tóny) - jenže to svádí, aby se člověk důkladně polil, a po rozvonění se mu to vrátí i s úroky. Vanilka, drogerkový jasmín a pižmo čekají pěkně schované a v momentě, kdy vás jemný začátek ukolébá, najednou zaútočí.

Z toho vyplývá další pravidlo nákupu levných vůní: nekupovat podle prvního dojmu. Nechte vůni rozležet. Jestliže spěcháte, dejte parfému aspoň hodinku. Dojděte nakoupit jiné dárky a do parfumerie se vraťte, až se přesvědčíte, že v parfému nečíhá nějaká zrada.

Pro mladé holky a parfémové začátečníky jsou nejvhodnější a nejbezpečnější svěží vůně. Neobtěžují, i když se to s navoněním trochu přežene, nebývají vlezlé a protivné. Jejich největší stinné stránky jsou dvě a sice: přílišná podobnost s laciným osvěžovačem a špatná výdrž. Proto je lepší i tyto vůně zkoušet a dát jim trochu čas.

Tip: svěží vůně mívají větší výdrž na oblečení, na kůži se často rychle zahřejí a vypaří beze stopy. Podobně jako na oblečení se vůně chovají na testovacích papírcích.

Vůně Wild Rose od Avril Lavigne je svěží sestrou Forbidden Rose. Víčko flakonu vypadá jako růže a hadička rozprašovače je černá, takže flakon připomíná vázu s růží, což se mladému děvčeti bude určitě líbit. Stříbrný kroužek pod víčkem je sundavací a dá se nosit jako prsten. Vůně je nenáročná, květinově svěží, obsahuje generické ovoce a stejně generické květiny na prchavém pižmovém základu. Výdrž je špatná.

#IMG-FLACON-11953#
Precious Pink od Sergia Tacchiniho (růžová je očividně pořád oblíbená barva) je zcela obyčejná citrusová vůně, svěží, nekonfliktní - a tím pádem univerzálně použitelná a určitě vhodná jako dárek. Voní zpočátku pronikavě po citronu, za chvíli se rozleží do květinově ovocné směsi se špetkou zeleného čaje.

Oděvní (džínová) značka Replay už také nabídla svým zákazníkům spoustu vůní, většinou velmi podobně laděných. Vyzkoušela jsem letošní Jeans Spirit a překvapení se nekonalo: velmi svěží, citrusový začátek, poté rozležení do květinově ovocné vůně. Výdrž tak akorát, dárkový koeficient především pro nadšence pro značku Replay (neplést s Redialem) vysoký.

Uvedené vůně seženete za dobrou cenu: aromácký vyhledávač cen je většinou nabízí do pěti stovek.
Přečtěte si také další recenze na levné vůně, z nichž můžete vybírat:

článek Velký test levných vůní
Beyoncé Heat & Heat Rush
předloňský článek 6× do 500
recenzovala jsem také hodně vůní Esprit a Elizabeth Arden
koukněte na Kylie Minogue - Sweet Darling nebo Kate Moss - Velvet Hour

Autor: Ada

.

Témata článku

Nejčtenější